دسته
وبلاگهاي برگزيده
ارتباطات
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 0
تعداد نوشته ها : 2594
تعداد نظرات : 825
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

"علیرضا رستگار"

دسته ها : عکس - اجتماعی
سه شنبه بیست و نهم 10 1388

 السلام علیک یا ابا صالح المهدی ...


در یک بهار سبز خوشایند می‌رسی


یک روز در اواخر اسفند می‌رسی


وقتی که دسته‌دسته کبوتر به اذن عشق


از آسمان فرود بیایند می‌رسی


از نسل ارتفاعی و از پشت آسمان


بی‌هیچ واسطه به خداوند می‌رسی


در این سکوت سرد تو را داد می‌زنم:


پس کی به داد مردم در بند می‌رسی؟


تا یازده ستاره برایت شمرده‌ام


با این حساب با عدد چند می‌رسی؟

 

فاطمه آقابراری

دسته ها : ادبی - شعر - مهدی نامه
سه شنبه بیست و نهم 10 1388

چگونه کیفیت و مرغوبیت لباس را تشخیص بدهیم

 شما باید پیش از خریدن لباس کیفیت آن را چک کنید تا از مرغوبیت آن مطمئن بشوید. در اینجا نکاتی را برای شما ذکر می کنیم تا بتوانید به سرعت کیفیت لباس مورد نظر خود را تشخیص بدهید.

اگر پارچه لباس طرح دار است، آن را کنترل کنید تا مطمئن بشوید که طرح و الگوهای پارچه در قسمت دوخت و درزها، خصوصا در ناحیه شانه، یقه و جیب های دوخته شده به لباس، مرتب و یکدست باشد.

پارچه را بالا ببرید و در مقابل نور نگاه کنید و مطمئن بشوید که بافت پارچه محکم است و نخ و تار و پود خراب یا شل نداشته باشد؛ اگر پارچه مهره دوزی یا پولک دوزی شده است، دقت کنید که آنها کاملا چسبیده و متصل به پارچه باشند.  

بافت و تار و پود پارچه را امتحان کنید. تارهای عمودی باید مستقیم از بالا به پایین لباس باشد و تارهای افقی باید با زاویه ۹۰ درجه نسبت به آنها امتداد داشته باشد.  

پارچه های ضخیمتر و سنگین تر مانند پشم را مچاله کنید تا ببینید که آیا به حالت اولیه برمی گردد. در این صورت مقاوت پارچه را نسبت به چروکیدگی می سنجید.  

نگاه کنید که آیا تمام کوکهای لباس محکم و درست است یا نه. شما باید در هر ۲.۵ سانتی متر پارچه، حدود ۸ تا ۱۲ کوک ببینید.  

به لبه های لباس دقت کنید. لبه های دوخته شده لباس باید تقریبا نامرئی و غیر قابل مشاهده باشد. لبه پایین لباس باید راست و مستقیم باشد و منحنی یا چین خورده نباشد.  

قد پارچه را مقایسه کنید: شلوار، پیراهن، دامن یا هر لباسی که قصد خرید آن را دارید، از وسط درازای آن تا بزنید تا مطمئن بشوید که دو طرف چپ و راست متقارن است. چک کنید که طرف چپ و راست یقه از نظر شکل و اندازه برابر باشد.  

اطمینان حاصل کنید که جیب های دوخته و وصل شده به لباس کاملا یکنواخت و صاف روی لباس قرار گرفته باشد و فاصله ای بین جیب و جلوی پارچه نباشد. وقتی که لباس را در حالت عمودی نگاه می دارید نباید جیبها آویزان بشود.  

دقت کنید که آستر لباس با برش پارچه لباس منطبق باشد. آستر لباس باید به طور یکنواخت قرار گرفته باشد و نباید تا لبه انتهایی لباس امتداد داشته باشد.

مطمئن بشوید که دگمه ها و جادگمه ها محکم دوخته شده اند. معمولا هرچه پیراهن تعداد دگمه بیشتری داشته باشد، کیفیت بهتری نیز دارد. داشتن دگمه اضافی هم نکته مثبتی است.  

قبل از خریدن پیراهن آن را امتحان کنید، دگمه های آن را کاملا ببندید.دقت کنید که دگمه ها در جای مناسب خود قرار گرفته باشد تا پیراهن در قسمت قفسه سینه از هم باز نشود.

اگر لباس زیپ دارد، زیپش را چند بار بالا و پایین بکشید تا مطمئن بشوید که به راحتی و نرمی حرکت می کند و گیر نمی کند. زیپ معمولا باید به رنگ لباس باشد

منبع : خبر آن لاین

دسته ها : خبر
سه شنبه بیست و نهم 10 1388

اظهارنظر هاشمی‌رفسنجانی در باره مناظره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تلویزیونی

 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتدال و سعه‌صدر در همه امور را اصلی‌ترین نیاز کشور در شرایط فعلی عنوان و تاکید کرد: افراط و تفریط مهم‌ترین مشکل کشور است و دلسوزان اسلام، انقلاب و نظام باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اقتصاد، سیاست در بعد داخلی و خارجی و فرهنگ را نیازمند تفکر اعتدالی عنوان کرد و گفت: رجوع به اندیشه‌های اسلامی و سخن قرآن و همچنین سیره پیامبر(ص) می‌تواند اهمیت اندیشه و عمل اعتدالی را مشخص کند. 

وی حل مسائل موجود کشور و ایجاد آرامش را با ‌ادامه حرکات افراطی از افراطی‌های دو طرف و عدم مراعات قانون و هتاکی‌ها میسر ندانست و تاکید کرد:‌ برای اداره امور نیاز به رضایت و اعتماد مردم داریم و این خواست اسلام است و همه باید در این مسیر حرکت کنیم. 

وی در پاسخ به پرسش حاضران درباره شیوه حل مسائل فعلی تاکید کرد: رجوع به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در حاکمیت قانون و پرهیز از اعمال خودسرانه و همچنین کمک به ایشان توسط همه نیروهای سیاسی و اصیل انقلاب که به اسلام، نظام و قانون پایبند هستند، می‌تواند حل موضوع را به همراه داشته باشد و اقدامات نظیر انجام مناظرات مستدل و اظهارات رسانه‌ای به جای برخوردهای خیابانی می‌تواند این مسیر را هموار کند.

منبع : خبر آن لاین
دسته ها : سخنرانی - سیاسی
سه شنبه بیست و نهم 10 1388

 مولای من بیا ...



آه، ای ضریحی که چشمی، هرگز نشد آشنایت


یک صحن آیینه از دل، تقدیم گلدسته‌هایت


ای آسمانی‌تر از عشق، تفسیر کوثر روان بود


در اشک‌های فصیحت، در روشنای دعایت


آن عمر کوتاه خاکی، یک فرصت آفتابی‌ست


تا بار دیگر ببیند، بر خاک خود را خدایت


در مسجد سینه تو، یک آسمان معتکف بود


یک کهکشان مهر و تسبیح، گل کرد از خاک پایت


گل‌های میخک از این پس، از نام خود شرمگینند


تا میخ و آتش رقم زد، یک گوشه از ماجرایت


ای کاش آن روز موعود، ما نیز مانند خورشید


با صبح همگام باشیم، در انتظار صفایت

 


سیداکبر میرجعفری

دسته ها : ادبی - شعر - مهدی نامه
سه شنبه بیست و نهم 10 1388
موضع‌گیری دوپهلوی خواص مطلوب نیست</br>دشمن تلاش دارد ثروت عظیم ملی 22بهمن را متزلزل کند
مقام معظم رهبری:

موضع‌گیری دوپهلوی خواص مطلوب نیست
دشمن تلاش دارد ثروت عظیم ملی 22بهمن را متزلزل کند

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: نظامی که به مردم متکی است مخالفینش نمی‌توانند آن را متزلزل کنند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه در دیدار مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رؤسای ستادهای دهه فجر سراسر کشور، مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران و مراسم سالگرد انقلاب در سی سال گذشته را حضور انبوه و متحد مردم به عنوان عناصر اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی و دلبستگی آنان به شعارهای اساسی انقلاب دانستند و تأکید کردند: در دوران فتنه و غبارآلود بودن فضا، وظیفه همه به ویژه خواص، موضع‌گیری شفاف و پرهیز از سخنان و مواضع دو پهلو است.

رهبر انقلاب اسلامی دهه فجر را یک پدیده منحصر به فرد برشمردند و در تبیین این موضوع افزودند: علت منحصر به فرد بودن دهه فجر این است که در طول سی سال گذشته، سالگرد انقلاب اسلامی همواره با حضور انبوهِ مردمی بوده که عناصر اصلی پدیدآورنده انقلاب هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور میلیونها نفر در 22 بهمن هر سال را نشانه متکی بودن انقلاب به ایمان‌های مردم دانستند و خاطرنشان کردند: معنای این حضور انبوه و منسجمِ هر ساله این است که انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، متکی بر مردم و ایمان آنان است و علت اصلی ناتوانی دشمنان در متزلزل کردن نظام اسلامی نیز همین موضوع است. 

ایشان با اشاره به وحشت مخالفان نظام اسلامی، از این حضور خالص و گسترده مردمی با گرایشها و سلایق مختلف، در مناسبتهای گوناگون انقلاب به ویژه دهه فجر و 22 بهمن افزودند: دشمنان برای سرپوش گذاشتن بر این انسجام و وحدت تلاش دارند، با کمک عوامل خود، و در تبلیغات اینگونه وانمود کنند که انسجام و جهت‌گیری واحد مردم دچار انشقاق و چند دستگی شده است. 

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در همین چارچوب در روز قدس که پایه و اساس آن در ضدیت با رژیم صهیونیستی است، گروهی معدود و فریب خورده، بر ضد موضوع فلسطین و به نفع رژیم صهیونیستی شعار دادند و در روز سیزده آبان نیز که روز برائت و نفرت ملت ایران از استکبار امریکایی است، بر ضد این حرکت و نظام اسلامی و اسلامیت شعار دادند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ملت ایران دلبسته شعارهای اساسی انقلاب اسلامی است و عظمت ملت ایران نیز به برکت حضور مردمی در صحنه است، افزودند: جمهوری اسلامی با خواست و ایمان مردم شکل گرفته و تا کنون براساس همین خواست و ایمان با کمال اقتدار و احساس عزت و بی‌نیازی پیش رفته و از این پس نیز با اقتدار و عزت کامل بر همه دشمنان پیروز خواهد شد. 

ایشان تأکید کردند: انقلاب اسلامی یک حقیقت برخاسته از سنت الهی است و تا هنگامی که متکی بر ایمان، عشق و علاقه مردم است، قدرتهای جهانی اگر با یکدیگر نیز متحد شوند، نمی‌توانند صدمه‌ای به این انقلاب و مردم وارد کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، 22 بهمن را متعلق به ملت ایران، امام بزرگوار (ره)، و شهدا دانستند و تأکید کردند: دشمن تلاش دارد این ثروت عظیم ملی را متزلزل کند، بنابراین باید با تمام قوا در صحنه بود و عاقلانه و مدبرانه حرکت کرد. 

رهبر انقلاب اسلامی شناخت «لحظه و نیاز» و اقدام متناسب با آن را یک خصوصیت و ویژگی بسیار مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: برخی از اهالی کوفه که با عنوان «توابین» چند ماه بعد از حادثه عاشورا قیام کردند و به شهادت رسیدند، به امام حسین (ع) ایمان داشتند و ان‌شاءالله در نزد خداوند هم مأجور هستند اما آن وظیفه‌ای را که باید عمل می‌کردند، انجام ندادند زیرا «لحظه» و عاشورا را نشناختند. 

ایشان، نهم دی امسال را یکی از «لحظه‌ها» دانستند و تأکید کردند: راهپیمایی نهم دی، نیاز لحظه‌ها بود که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به درستی اقدام کرد و مردم نیز به خوبی این نیاز را تشخیص دادند و 9 دی به یکی از قله‌های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 23 تیر سال 78 را نیز یکی دیگر از «لحظه‌ها» برشمردند و خاطرنشان کردند: راهپیمایی مردم در 22 بهمن با همه عظمتی که دارد، یک کار متعارف و دارای روال مشخص است اما راهپیمایی 23 تیر سال 78 و نهم دی امسال، یک کار متعارف نبود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: شناخت موقعیت، و حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز، اساس همه کارهاست. 

ایشان، موضع‌گیری شفاف و پرهیز از مواضع مبهم و دو پهلو را یکی از نیازهای مهم دوران فتنه و غبارآلودگی فضا دانستند و افزودند: دشمنان همواره مخالف شفاف بودن فضا هستند زیرا آنها در فضای غبارآلود و فتنه می‌توانند به اهداف خود برسند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: در شرایط کنونی همه جریانها و گرایشهای سیاسی داخل نظام باید خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند و در این میان وظیفه خواص بویژه خواصی که تأثیرگذاری بالایی دارند، بیش از دیگران است. 

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: موضع‌گیری دو پهلوی خواص مطلوب نیست و خواص باید مواضع خود را در قبال سخنان و اقدامات دشمن، شفاف بیان کنند.

ایشان افزودند: وقتی سران استکبار و ظلم، و اشغالگران کشورهای اسلامی وارد میدان می‌شوند و موضع‌گیری می‌کنند، دو پهلو و مبهم سخن‌گفتن صحیح نیست؛ زیرا باید مشخص شود افرادی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند، چه موضعی دارند و آیا حاضر هستند از دشمن تبری بجویند؟ 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: هنگامی که عده‌ای در فضای فتنه و غبارآلودگی، با زبان، اسلام را نفی و در عمل نیز جمهوریت نظام را نفی می‌کنند و انتخابات را زیر سؤال می‌برند، انتظار از خواص این است که مرز و موضع خود را شفاف مشخص کنند.

ایشان تأکید کردند: شفاف‌سازی، دشمنِ دشمن و غبارآلودگی، کمک به دشمن است و این، یک شاخص و معیار برای عملکرد همه افراد و جریانها و به ویژه خواص است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به توطئه‌هایی که در سی سال گذشته بر ضد انقلاب اسلامی وجود داشته است، افزودند: ملت ایران تا کنون با لطف و عنایت خداوند از گذرگاههای بسیار سختی عبور کرده است و از این پس هم عبور خواهد کرد. 

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمنی‌ها با نظام اسلامی همچون گذشته در آینده نیز ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کردند: اگر ملتی بیدار، آگاه، با عزم و متکی بر ایمان و همراه با رویش باشد بر همه توطئه‌ها غلبه خواهد کرد. 

ایشان با اشاره به رویشهای انقلاب افزودند: نسل جوان کنونی و جوانانی که حتی پیروزی انقلاب اسلامی و مقاطع مهم آن را ندیده اند، نوخاسته‌ها و رویشهای انقلاب هستند که در مقایسه با نسل جوان اول انقلاب، بسیار بهتر و هوشیارانه تر عمل می کند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: با وجود همه توطئه‌ها، برگ و بار درخت مستحکم انقلاب روزافزون است. 

ایشان همچنین با قدردانی از زحمات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، این نهاد را یکی از کهن‌ترین و پرسابقه ترین نهادهای جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر اساس یک نیاز واقعی و صادقانه شکل گرفت و این نهاد در طول سی سال گذشته نیز همواره براساس شناخت لحظه و نیاز عمل کرده است. 

رهبر انقلاب اسلامی، حضور آیت‌الله جنتی در رأس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و اشراف وی بر کارها را یکی از عوامل اصلی حرکت این نهاد در مسیر صحیح و شناخت به موقع نیازها دانستند. 

در ابتدای این دیدار آیت‌الله جنتی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به سابقه شورا و تشکیل آن در 12 مرداد 59، گزارشی از فعالیتها و عملکرد این نهاد در مقاطع مختلف به ویژه در راهپیمایی نهم دی امسال ارائه و از عملکرد بسیار خوب صدا و سیما در این رویداد مهم قدردانی کرد.

منبع : خبر آن لاین

دسته ها : سخنرانی - سیاسی - رهبری
سه شنبه بیست و نهم 10 1388

 تصاویر "کامیار حاجی خانی"

دسته ها : عکس - هنری
سه شنبه بیست و نهم 10 1388

 

 

خط‌ می‌کشید روی‌ تمام‌ سئوال‌ها
-- تعریف‌ها، معادله‌ها، احتمال‌ها --

خطی‌ کشید روی‌ تساوی‌ عقل‌ و عشق،
خطی‌ دگر به‌ قاعده‌ها و مثال‌ها

از خود کشید دست‌ و به‌ خود نیز خط‌ کشید؛
خطی‌ به‌ روی‌ دفتر خط‌ها و خال‌ها

خطی‌ دگر کشید به‌ قانون‌ خویشتن‌
قانون‌ لحظه‌ها و زمان‌ها و سال‌ها

خط‌ها به‌ هم‌ رسیده‌ و یک‌ جمله‌ ساختند:
با <عشق> ممکن‌ است‌ تمام‌ محال‌ها

 

ابوالفضل‌ نظری‌

دسته ها : ادبی - شعر
سه شنبه بیست و نهم 10 1388
در "بله برون" نواب صفوی چه گذشت؟
«در طول 8 سال زندگی مشترک، سید کمتر از یکسال در کنارم بود، یا در حال مسافرت و تبلیغ بود یا در زندان، یا پنهان از چشم رژیم. اگر چه سخت و عجیب، اما خوشحالم که جزء معدود کسانی هستم که در تمام این سالها همراهش بودم.»
به گزارش خبر آن‌لاین، همزمان با سالگرد شهادت سید مجتبی نواب صفوی، چاپ پنجم کتابی با نام "بله برون" روانه بازار شد. آنچه در ادامه می خوانید؛ بخش هایی از کتاب «سیدمجتبی نواب صفوی» نوشته ارمیا آدینه است که در هفته جاری برای پنجمین بار از سوی انتشارات «کتاب دانشجویی» منتشر و روانه بازار نشر شد. این کتاب زندگی و مبارزات شهید نواب صفوی را در قالب 70 داستان کوتاه برای مخاطب بازگو می کند.

بله برون

کتابی از میان کتاب‌های پدرم بیرون آورد و گذاشت جلوی من و گفت: «بخوانید» اگر نمی‌خواندم، فکر می‌کرد، بی‌سوادم. البته چون دختر نواب احتشام بودم، خیلی دست و پایم را گم نکردم و شروع کردم به خواندن.

چند خطی که خواندم، پرسید:

ـ شما چرا اینقدر صورتتان را پوشانیده‌اید؟

گفتم: «وظیفه هر زن مسلمانی است که از مرد نامحرم خودش را بپوشاند.»

انگار که بخواهد امتحانم کند، گفت:

ـ اما من که با دیگران فرق دارم!

گفتم: «برای من فرقی ندارد. شما هم مثل دیگران نامحرم هستید.»

احتشام رضوی؛ رهبر قیام خراسان علیه کشف حجاب بود.

*
اواخر سال 1326 و در قم، آیت‌الله محمد حجت کوه‌کمره‌ای خطبه‌ عقدمان را خواند. نیره سادات نواب احتشام رضوی، شد همسر سید مجتبی نواب صفوی.

«در طول 8 سال زندگی مشترک، سید کمتر از یکسال در کنارم بود، یا در حال مسافرت و تبلیغ بود یا در زندان، یا پنهان از چشم رژیم. اگر چه سخت و عجیب، اما خوشحالم که جزء معدود کسانی هستم که در تمام این سالها همراهش بودم.»

*
شنیده بودم که علامه امینی در طبقه‌ دوم مدرسه قوام کتابخانه‌ کوچکی تأسیس کرده که برای تألیف کتاب "الغدیر" به آنجا می‌رود. به نجف که رسیدم یکسره به مدرسه‌ قوام رفتیم.

دو سال تمام روزها را در محضر اساتیدی چون علامه امینی، آیت‌الله حاج آقا حسین قمی و آیت الله شیخ محمد تهرانی، درس می‌خواندم و بعدازظهرها در کارگاه نجاری کار می‌کردم. اوقات فراغتم را هم آموزش دروس مدرسه‌ صنعتی به فرزندان علامه امینی پر می‌کرد.

*
فریاد زد: مگر شما قرآن نخوانده‌اید که فرموده است:

ـ «لا تکرموا امواتکم» مردگانتان را احترام نکنید؟!

رنگ چهره نواب تغییر کرد و با تحکم گفت:

ـ چنین جمله‌ای در قرآن نیست. آقا!

«کسروی» که خیلی جا خورده بود، با شتاب گفت:

ـ ببخشید، جسارت شد، شوخی کردم!

*
گفت: «برادران فعالیت‌های پراکنده و شخصی فایده‌ زیادی ندارد، باید برای کارها و مبارزاتمان برنامه‌ منظمی داشته باشیم». سید حسین امامی با شور و هیجان خاصی برخاست و گفت:

ـ من به همه‌ مقدسات قسم می‌خورم که برای برپایی حکومت اسلامی قیام کنم، اگر چه در این راه فدا شوم. «جان‌ها فدای اسلام».

سید پس از چند لحظه سکوت ادامه داد: «برادران، من حضرت سید الشهدا (ع) را در خواب دیدم که بازوبندی بر دست راست من بستند.» بغض گلویش را گرفت، همه با بی‌صبری به او نگاه می‌کردند، نواب بر خود مسلط شد و گفت:

ـ روی آن نوشته بود، «فدائیان اسلام.»

*
برای سید نوشتم که بیماری روحی دارم، چه کنم؟ در پاسخ نوشت: «گل درخت «سخاوت» و مغز حبه «صبر» و برگ «فروتنی» را به ظرف «یقین» بریز و با وزنه‌ «حلم» آنها را بکوب و بهم مخلوط کن. سپس آن را با آب «خوف» از خدای متعال خمیر نما، و با جوهر «امید» رنگ بزن و در دیگ «عدالت» بجوشان. بعد از آن در جام «رضا و توکل» صاف کن و داروی «امانت و صداقت» به آن مخلوط نما و از شکر «دوستی» آل محمد و شیعیان ایشان به مقدار کافی بر آن بریز و چاشنی «تقوا و پرهیزکاری» بر آن اضافه نما و هر روز با ذکر خدا در پیاله «توبه» قدری بنوش، تا بهبودی حاصل شود و کم کم پیکر انسانی‌ات پیدا شود. تقاضا می‌شود به خواندن تنها اکتفا نشود. بلکه جامه‌ عمل به آن پوشانده شود.
سه شنبه بیست و نهم 10 1388
خاتمی: دل خوش نداشتن از حکومت دینی بدتر از سکولار شدن است

خاتمی: دل خوش نداشتن از حکومت دینی بدتر از سکولار شدن است

سید محمد خاتمی در واکنش به گزارش کمیته ویژه مجلس درباره حوادث کهریزک گفت:‌ این سندی تاسف‌بار از یک فاجعه است.

وی تاکید کرد: البته لابد در این گزارش ملاحظاتی بوده است، ولی همین اندازه کافی است که پشت همه علاقه‌مندان به نظام و اسلام و ایران را بلرزاند؛ امیدوارم با برخورد قاطع و البته قانونی و سریع تا حد امکان این فاجعه جبران شود.

به گزارش ایسنا رییس بنیاد باران در ادامه افزود : اگر به صورت منطقی اتفاقات رخ‌داده و افراط ها و رفتارهای نادرست مهار نشود، ممکن است خدای نکرده با وضعیت زیان‌باتری مواجه شویم که امیدوارم چنین نشود.

وی که در دیدار با 50 نفر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات سخن می‌گفت، از زندانی‌بودن تعدادی از فعالان سیاسی اظهار تاسف کرد و خاطرنشان شد: امیدوار بودیم با گذشت زمان و روشن شدن وارد نبودن اتهامات وارده، بسیاری از زندانی‌ها آزاد شوند؛ به ویژه که با فرونشستن هیاهوی اولیه پیرامون دستگیری‌ها و عدم اثبات بسیاری از ادعاهای مطرح شده که البته از روز نخست هم مشخص بود درست نیست، امید می‌رفت این امر تحقق پیدا کند و امنیت و آرامش به جامعه بازگردانده شود؛ البته منظور ما از امنیت، امنیت پادگانی نیست.

رییس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه سخنانش با تاکید بر این‌که باید به زمینه‌های فکری و نظری مسائل توجه ویژه کرد، گفت: در بحبوحه یکی از جنگ‌هایی که امیرالمومنین (ع) داشتند‌ یک نفر از ایشان درباره مسأله‌ای متافیزیکی و عقیدتی سوال کرد، بعضی از اصحاب امام از این موضوع عصبانی شدند و به او نهیب زدند که اکنون زمان مناسبی برای مطرح کردن این‌گونه صحبت‌ها نیست، اما حضرت علی (ع) فرمودند اتفاقا اکنون زمان این‌گونه پرسش‌هاست، چراکه ما برای همین اصول و معیارها می‌جنگیم. به همین دلیل ما نیز باید این‌گونه باشیم و به مسائل تئوریک و نظری توجه بیشتری کنیم.

سیدمحمّد خاتمی افزود: البته دلایل دیگری نیز برای توجه به مسائل فکری و نظری وجود دارد. نخستین دلیل فقر و ضعف در مسائل تئوریک است و دلیل دوم تبلیغات و برخی سخنان نادرستی است که این روزها مطرح می‌شود.

دروغ های زیادی گفته شده
رییس بنیاد باران با انتقاد از آنچه رواج فضای تهمت در جامعه و حتی طرح برخی موارد از تریبون‌های رسمی خواند گفت: این تهمت‌ها و افتراها و سخنان ناصواب از آنجایی‌که پایه محکمی ندارد گرچه بر افرادی که بنیان فکر محکمی ندارند تاثیر می‌گذارد، اما بر توده مردم و متدینان که می‌توانند صحبت‌ها را از هم تفکیک کنند ممکن است یک لحظه تاثیر بگذارد ، اما اثر طولانی‌مدت ندارد؛ بلکه در درازمدت حتی اثر منفی و در خلاف جهت اتهام‌زنندگان خواهد داشت.

رییس بنیاد باران همچنین تصریح کرد: متأسفانه اتفاقات و عملکردهای ماه‌های اخیر سبب شده است به وجهه جمهوری اسلامی در افکار عمومی داخل و خارج از کشور ضربه وارد شود.

وی ادامه داد: دروغ‌های بسیاری در این روزها گفته شده است اما مردم وقتی کارها را می‌بینند متوجه می‌شوند بسیاری از معترضان بدخواه نیستند و اعتراض آنان بجاست.

خاتمی با اشاره به این‌که معترضان، منتقدان و اصلاح‌طلبان با تاکید بر حفظ معیارها و اصول اصلی انقلاب و تعهد به قانون اساسی پیش می‌روند، گفت: علی‌رغم تأکیدات چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و کاندیداهای معترض و همراهی بدنه جامعه، عده قلیلی در هر دو جریان با سوء‌نیت و شیطنت می‌خواهند جو را رادیکال کنند. هدف آن‌ها این است که بخش کوچکی از مردم با توجه به صدماتی که دیده‌اند و عاطفی شده‌اند از آن‌ها پیروی کنند، اما با هوشیاری مردم بدنه اصلی معترضان به چارچوب قانون اساسی و روش‌های مسالمت‌آمیز و اخلاقِ اعتراض سیاسی پایبندند و حاکمیت نیز در پاسخ به آن‌ها باید به قانون و اخلاق پایبند باشد.

سیدمحمد خاتمی سپس با برشمردن سه اصل مهم رضایت از سوی مردم و مسئولیت و تحمل از سوی قدرت در نسبت میان مردم و حکومت، گفت: در دنیای امروز هنگامی که از قدرت صحبت می‌کنیم باید به دنبال منشاء آن بگردیم. منشاء قدرت مردم هستند و از همین رو باید رضایت مردم فراهم شود و حکومت در مقابل آن‌ها مسئولیت‌ داشته باشد. رضایت و تحمل و مسئولیت وجوه تمایز جامعه‌ امروز با دیروز است.

وی تصریح کرد: در نسبت با حاکمیت و حکومت باید دید در مقابل قدرت، مسئولیت وجود دارد یا خیر و تحمل مردم نسبت به یکدیگر و حکومت و برعکس تا چه اندازه‌ای است.

رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با بیان این که «رضایت مبنای حکومت است»، افزود:ما از مردم‌سالاری و سازگاری آن با دین حرف می‌زنیم و راه درست دفاع از ارزش‌های انقلاب را همین اصلاحات می‌دانیم.

سیدمحمد خاتمی گفت: باید به این مساله توجه کنیم که نسبت حکومت با معیارهای دینی و ارزشی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید نخست تعریف مشخصی از سیاست ارائه کرد.

وی معتقد است در این رابطه باید به دو موضوع توجه کرد؛ نخست آن‌که آیا قدرت با مسوولیت همراه است؟ و دوم آن‌که منشاء قدرت چیست؟ آیا قدرت یک امر انسانی و مردمی است؟ یا امری تحمیلی است و کاری به نظر و موقعیت مردم ندارد؟‌

وی یادآور شد: البته اسلام همیشه بر سیاست و حکومت تاکید دارد. ولی دست‌کم در غیبت معصوم (و حتی در زمان معصوم) استقرار حکومت مورد توجه اسلام و پیشوایان دینی بوده است و نباید در آن تردید کرد و دست کم استقرار حکومت امری بشری است؛ هر چند به نظر ما اسلام برای حکومت معیارهایی را مشخص کرده است که اراده و رضایت مردم به آن تعلق گرفت و مستقر شد حکومت حکومت مرضی رضای شارع نیز هست.

رییس‌ بنیاد باران تاکید کرد: همچنین باید دید در یک حکومت آیا رضایت مردم امر مهمی است یا خیر؟ آیا حکومت در مقابل مردم مسوولیت دارد یا خیر؟ و همچنین آیا در جامعه تحمل وجود دارد یا خیر.

خاتمی با اشاره به تاریخ استبداد‌زده ایران، تاکید کرد: متاسفانه ‌هرجا قدرت بیشتر باشد بی‌تحملی نیز بیشتر می‌شود و حتی این مساله درباره خود ما اصلاح‌طلبان نیز مصداق پیدا می‌کند.

دل خوش نداشتن از حکومت دینی بدتر از سکولار شدن است
وی ادامه داد: ما چقدر مخالفان‌مان را تحمل کردیم؟‌ آیا ما نیز مخالفان مان را به اسلام آمریکایی و ارتجاع و عناوین دیگر متهم نمی‌کردیم؟ امروز هم مخالفان‌مان به میزان بیشتری همین‌گونه عمل می‌کنند و ما را به ضدیت با اسلام، امام، نظام، امام حسین(ع) و حتی خدا محکوم می‌کنند. این‌ها نشانه بی‌تحملی و عدم استقرار فرهنگ مردم‌سالاری در جامعه است که کار بزرگ روشنفکران خیرخواه باید تلاش برای ایجاد و بسط و تقویت این فرهنگ باشد.

رییس‌جمهور سابق کشورمان هم‌چنین گفت: باید توجه کرد مسوولیت‌پذیری و توجه به مردم که پدیده مدرنی است ، آیا در فرهنگ، دین، و آیین ما ریشه دارد؟ البته جواب مشخص است، بله، تمامی این‌ها در فرهنگ و دین ما ریشه دارد و در روش و سیره پیامبر(ص)، امام علی(ع) و ائمه طاهرین و حتی تا حدود زیادی خلفای راشدین نیز بوده است.

خاتمی گفت: اگر مسئولیت‌پذیری و رضایت مردم مد نظر باشد مردم نیز راضی می‌شوند و امنیت واقعی جامعه تامین می‌شود.

خاتمی هم‌چنین تصریح کرد: باید توجه کنیم در انقلاب ما مردم‌سالاری و دین با یکدیگر سازگار به حساب آمده‌اند و این نکته را سال‌هاست که می‌گوییم و از آن دفاع می‌کنیم.

رییس بنیاد باران یادآور شد: هم‌چنین ما از جمهوری اسلامی که منطبق با معیارهای اسلامی و مردم‌سالاری نیز هست دفاع می‌کنیم و تنها راه دفاع از این حکومت و تقویت آن را همین اصلاحات می‌دانیم.

وی یادآور شد: درست است که سکولاریسم با موازین دینی و فرهنگی ما سازگار نیست و عامل بیگانه هم می‌کوشد تا سکولاریسم را در جامعه برای مقابله با حکومت دینی رواج دهد، اما مهم‌تر و مؤثرتر از عامل بیگانه در غیردینی‌تر شدن جامعه این است که جامعه به سویی رود که از حکومت دینی دل‌خوش نباشد و از آن دوری کند. برای همین ما مدعی هستیم اصلاحاتی که می‌گوییم از رواج سکولاریسم و افول دین در جامعه و اذهان و رفتار ایرانیان جلوگیری می‌کند.

خاتمی در ادامه گفت: ما سعی می‌کنیم تا از ساختار نظام دفاع کنیم و اگر نظر انتقادی و اصلاحی داریم بیان کنیم؛ اما عده‌ای هستند که سعی می‌کنند ساختارها را بشکنند.

از سوی افراطی های هر دو طرف اشتباهاتی رخ داد
وی افزود: البته از سوی افراطیون هر دو طرف رفتارهای نادرستی انجام شده است، اما مساله مهم این است که پس از انتخابات عده کثیری از مردم به طور مسالمت‌آمیز نسبت به اتفاق‌های پیش‌آمده اعتراض کردند که با آنها برخورد شد، درحالی که باید با شجاعت اشتباهات را قبول کرد و برطرف ساخت یا مردم را قانع کرد.

سید محمد خاتمی همچنین تصریح کرد: دو گروه به دنبال نشان دادن چهره غیرواقعی از اسلام و انقلاب هستند. یکی آن‌ها که در داخل ایران برخوردهای نامناسب و خشن با مردم در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند چهره اسلام و انقلاب را این گونه نمایان سازند. گروه دیگر آن‌ها که در خارج از ایران به منافع خود در نظام جمهوری اسلامی دست نیافته‌اند و به دنبال براندازی و دیگرگونه نشان دادن اسلام و انقلاب هستند، به مقدسات توهین می‌کنند، مطالب تحریک‌آمیز و غیرعلمی و باطلی درباره دین و امامت و نظایر آن می‌گویند و رفتارهای موجود را ملاک گروه معرفی می‌کنند.

خاتمی افزود: ‌البته من آدم بدبینی نیستم اما رفتارهایی که شده نشان می‌دهد عده‌ای آگاهانه در پی تخریب امام، نظام و اسلام هستند و نتیجه کار لطمه‌ای است که به نظام می‌خورد.ما از نظام، انقلاب و دستاوردهای خون شهدا دفاع و در برابر انحراف از جمهوریت و اسلامیت نظام که هر دو در معرض خطر است دفاع می‌کنیم.

رییس‌جمهور سابق کشورمان هم‌چنین گفت : این‌که جریانی افراطی می‌کوشد ما را مخالف امام(ره)، نظام و حتی امام حسین(ع) نشان دهد بسیار غیرمنصفانه، مضحک و بی‌رحمانه است و کسی چنین ادعاهای بی‌اساسی را باور نمی‌کند؛ همچنان‌که مغرضان ناآگاه که به دین و اسلام و مردم و ایران اهانت می‌کنند و در صدد منحرف نشان دادن حرکت اصلاحی ملت ایران که در چارچوب نظام و قانون حرکت می‌کند هستند، ربطی به ایران و مردم ندارد.

خاتمی در ادامه گفت: باید هر راهی برای حفظ اصول، حقوق و آزادی‌های مردم، طی و از بحرانی‌تر شدن اوضاع و تداوم سیکل خشونت جلوگیری کرد که کار بسیار خطرناکی است.

رییس بنیاد باران همچنین درباره گزارش قرائت شده در مجلس در رابطه با فجایع کهریزک گفت: این گزارش، سندی تاسف‌بار از یک فاجعه است. البته لابد در این گزارش ملاحظاتی بوده است، ولی همین اندازه کافی است که پشت همه علاقه‌مندان به نظام و اسلام و ایران را بلرزاند؛ امیدوارم با برخورد قاطع و البته قانونی و سریع تا حد امکان این فاجعه جبران شود.

رییس‌جمهور سابق کشورمان همچنین در رابطه با بیانیه آخر میرحسین موسوی، با بیان اینکه «پیش از این نیز دل‌سوزان نظام این پیشنهادها را با بیان های مختلف مطرح کرده‌ بودند» پیشنهادهای مطرح شده در این بیانیه را «راهگشا و دل‌سوزانه» توصیف کرد.

راه بهبود شرایط
وی هم‌چنین گفت که مطمئنا اگر مردم باور شوند، خسارت‌ها و اهانت‌ها جبران شود، زندانی‌ها آزاد شوند، و ‌فضا باز و به فضای سیاسی سالم مبدل شود، شرایط تغییر خواهد کرد و منافع مردم و نظام همزمان بیشتر تأمین خواهد شد.

خاتمی ادامه داد: اما اکنون رساندن حرف‌هایمان به مردم دشوار و پرهزینه شده است، امکانات نیست و وسایل ارتباط جمعی برای ما بسیار محدود است. خوب طبیعی هم هست که مردم در این وضعیت به سمت رسانه‌هایی بروند که در بیرون مرزها هستند.

رییس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: من معتقد هستم امروز وارد عصری شده‌ایم که قرنطینه اطلاعاتی دیگر ممکن نیست و هر چقدر هم که رسانه‌های شناسنامه‌دار محدود شوند، ارتباطات به طور جدی جریان دارد و نمی‌شود جلوی آن را گرفت؛ منتهی در صورت ایجاد محدودیت میدان‌داری با کسانی است که یا بدخواه هستند یا دست کم خیرخواه نیستند.

سیدمحمد خاتمی در پایان با انتقاد از رفتارهای صدا و سیما افزود: از آن طرف هم تبلیغاتی در خارج از کشور می‌شود که مورد تأیید ما نیست. البته به لطف خداوند شاهد بارقه‌هایی از عقلانیت و تدبیر هستیم؛ به طوری‌که ان‌شاءالله به سوی منطق و قانون پیش رویم اما اگر به صورت منطقی اتفاقات رخ داده و افراط ها و رفتارهای نادرست مهار نشود، ممکن است خدای نکرده با وضعیت زیان‌باتری مواجه شویم که امیدوارم چنین نشود.

منبع : خبر آن لاین
دسته ها : سخنرانی - سیاسی
سه شنبه بیست و نهم 10 1388
X