دسته
وبلاگهاي برگزيده
ارتباطات
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 0
تعداد نوشته ها : 2594
تعداد نظرات : 825
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
شکل و رنگ واقعی دایناسورهای پردار مشخص شد

شکل و رنگ واقعی دایناسورهای پردار مشخص شد

 پژوهشگران با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی و روشی که پیش از این برای تعیین رنگ پرهای پرندگان فسیلی استفاده شده بود، موفق شده‌اند رنگ و شکل واقعی دایناسورهای پردار یکصد میلیون سال پیش را آشکار کنند.

ابوالفضل کریمی: با استفاده از تکنیکی که سال گذشته در دانشگاه ییل برای مشخص کردن رنگ پرهای پرندگان فسیل‌شده استفاده شد، دانشمندان موفق به انجام کار مشابهی روی دایناسورها شده‌اند. این تکنیک هم‌اکنون روی فسیل‌های دایناسورها اجرا شده تا بتوان تعیین کرد دایناسورهای پرداری که در دوران ماقبل تاریخ روی زمین زندگی می‌کردند، واقعا چه شکلی بوده‌اند.

به گزارش نیوساینتیست، گروه دانشگاه ییل از روش خاصی برای تصویربرداری توسط میکروسکوپ‌های الکترونی استفاده کرده تا بتواند رنگ‌ پرهای پرندگان فسیل شده در بیش از 47 میلیون سال پیش را تعیین کند. اکنون، مایکل بنتون از دانشگا بریستول در انگلستان به همراه همکارانش، این تکنیک را روی فسیل Sinosauropteryx پیاده‌سازی کرده است.

با استفاده از این روش، آن‌ها توانسته‌اند به ساختار سلول‌های رنگ‌دار میکروسکوپی به نام melanosomes در پر یک فسیل با قدمت 125 میلیون سال پی ببرند.

توضیح تصویر فوق: ارگان‌های سلولی کوچکی که ملانوزوم نام دارند، رنگ‌های پرها و موها را به طور واضح نشان می‌دهند.بررسی دقیق این پر که با استفاده از تصویربرداری میکروسکوپ‌های الکترونی انجام شده، نشان می‌دهد یوملانوزوم‌های سوسیس شکل، رنگ سیاه را تولید می کنند؛ در حالی‌که فائه‌ملانوزوم‌های کروی شکل رنگ نارنجی را به وجود می‌آورند.

پیش از این، ملانوزوم‌ها را با باکتری‌های موجود در بافت‌های نرم فسیل‌هایی که خوب محافظت شده بودند، اشتباه می‌گرفتند؛ اما بنتون و همکارانش متوجه شدند الگوی این ساختارهای کروی و سوسیس‌شکل دقیقا مشابه با ملانوزوم‌هایی است که در پرهای پرندگان دوران معاصر وجود دارد.

(توضیح عکس مقابل: تصویری که از فسیل 47 میلیون ساله سینوزائوروپتریکس به دست آمده، نشان می‌دهد پرهایی با رنگ‌های روشن و تیره در روی سر و پشت این دایناسور قرار داشته است. این نمونه‌ها از یک نوار تیره‌رنگ که در پایه دم دایناسور واقع شده بود (به فلش توجه کنید) و از یک نوار دارای رنگ روشن تهیه شده است.
تصویربرداری با میکروسکوپ‌های الکترونی نشان می‌دهد نوارهای تیره رنگ فقط شامل فائه‌ملانوزم کروی شکل است که نشان می‌دهد رنگ آن‌ها نارنجی و قهوه‌ای است. در مقابل، رنگ نوارهای روشن که شامل هیچ ملانوزومی نیست، احتمالا سفید رنگ بوده است
).

سینوزوروپتریکس، دایناسور 1.2 متری گوشتخوار و ناتوان از پرواز بوده و با تاج پردار سیخ مانند در بالای سر و در میانه پشت خود، قدیمی‌ترین دایناسور پرداری است که تاکنون شناسایی شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد پرهایی که روی دم میمون شکل او قرار داشته، دارای نوارهای سفید و نارنجی رنگ بوده است.

بنتون امیدوار است تحقیقات بیش‌تر بتواند شکل و رنگ دقیق پرهای سر و دیگر قسمت‌های این دایناسور را نیز مشخص کند. او معتقد است می‌توان ملانوزوم‌ها را در بسیاری از پرهای دایناسورهای فسیل شده مشاهده کرد.

به این ترتیب، آیا می‌توان گفت که هالیوود، پارک ژوراسیک را با رنگ‌های دقیق‌تری پیاده‌سازی کند؟ جواب این سوال احتمالا منفی است. پرها به شدت در میان فسیل‌ها نایاب است و نمونه‌برداری کردن از آن‌ها برای به دست آوردن ملانوزوم‌ها، آسیب‌های غیر قابل بازگشتی به فسیل‌ها وارد می‌کند. به این ترتیب باید گفت فقط تعدا اندکی از فسیل‌های دایناسورها برای این تست به کار گرفته خواهند شد.

توضیح عکس فوق: در این تصویر، فسیل 125 میلیون ساله پرنده‌ای به نام Confuciusornis نشان داده شده است. نمونه‌برداری از ارگان‌های سلولی رنگ‌دار در سراسر بدن این دایناسور نشان داد قسمت‌های زیادی از بدن آن با پرهایی سیاه‌رنگ پوشیده شده، در حالی‌که دم آن، بلند و باریک و هم‌چنین بال‌های آن دارای پرهای نارنجی رنگ بوده است.

منبع : خبر آن لاین
دسته ها : علمی - مقالات
جمعه نهم 11 1388

محمدرضا مانی فر

اگر قران این قانون اساسی تغییرناپذیر با اطمینانی شگرف از پیروزی نهایی قدرت ایمان سلطه بی چون و چرای صالحان و پرهیزکاران نابودی ستم گران و آینده درخشان و سعادت آفرین بشر سخن می گوید و با طرح اندیشه پیروزی نهایی حق بر باطل به پیامدهایی همانند استقرار کامل و همه جانبه ارزش های انسانی و تشکیل آرمان شهر مهدوی به دست مهدی موعود (عج ) بشارت می دهد به سبب آن است که مسلمانان را به اهمیت شناخت و کوشش در راه دست یابی به « آرمان شهر » موعود آشنا سازد آرمان شهری که می توان جنبه های گوناگون پیدایش آن را در گزینه های ذیل جست و جو کرد :
الف ) آرمان شهر عدل : در نگاهی کوتاه به شاخصه های متنوع حکومت جهانی حضرت مهدی (عج ) هیچ ویژگی را نمی توان مانند عدل یافت که تا این حد در خور توجه باشد.
این شاخصه اساسی گاه آن چنان در آموزه ها و روایات دینی مورد تاکید قرار می گیرد که گمان می رود تنها « عدل » است که مورد توجه است .
در بسیاری از روایات آن امام بزرگوار به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت معرفی شده است آن چنان که « عدل » ظهور وبروز خویش را در چهره و سیمای او می بیند :
« اللهم وصل علی ولی امرک القائم المومل و العدل المنتظر »
« پروردگارا به ولی امر خود که قیام کننده و عدل مورد انتظار همه است درود فرست . » (1 )
در آرمان شهر مهدوی و در بسترسازی ظهور آن حضرت نخستین شاخصه « هویت ساز » عدل است .
این « عدل » که حتی اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد محقق می شود بر نمودهایی استوار است :
.1 در سایه این عدالت استبداد و استعمار از بین می رود
.2 زمینه استثمار انسان از انسان به کلی برچیده می شود .
.3 کارگزاران ظلم و بیداد مورد بازخواست قرار می گیرند . قاضیان وحاکمان کژ رفتار از مسئولیت خویش عزل می شوند و زمین از هر نوع خیانت و نادرستی پاک می گردد
.4 گردنکشان و مستکبران درهم کوبیده می شوند و محرومان و مستضعفان در بازپس گیری حق خویش کامیاب می شوند
.5 ناله هیچ مظلومی در گلو خفه نمی گردد اشک و آه هیچ دلسوخته ای بلند نمی گردد هیچ انسانی گرسنه سر بر بالین نمی گذارد و هیچ محرومی باکینه و دغدغه روزگار سپری نمی کند.
ب ) آرمان شهر رفاه و آسایش : انسانیت انسان تکامل می یابد.
پیامبر گرامی (ص ) به این نکته اشاره می فرمایند : در امت من مهدی قیام کند... و زمان او مردم به چنان نعمت و رفاهی دست یابند که در هیچ زمانی دست نیافته باشند(و این رفاه شامل همه انسان ها خواهد بود) نیکوکار و بدکار. آسمان مکرر بر آنان ببارد و زمین چیزی از روییدنی های خود را پنهان نسازد . (2 )
طبق روایات معصومین (ع ) در زمان حکومت مهدوی مردم به مراد اصلی خود می رسند که عبارتند از :
کثرت مال رهایی از بارهای سنگین زندگی آسودگی از رنج طلب نافرجام پرداخت قرض بذل و بخشش امام عصر(عج ) برهمگان به گونه ای که از طلب مال و بخشش دیگران بی نیاز گردند عمران و آبادانی خرابی ها سرسبزی همه سطح زمین و برون شدن گنج های درون زمین .
ج ) آرمان شهر امنیت و آرامش : در دیدگاه اندیشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی از جمله نیازهای اساسی و بنیادین انسان و جامعه انسانی که در هرم نیازها جایگاهی ویژه و درخور توجه دارد نیاز به ایجاد امنیت و آرامش است . این نیاز که در ابعاد گونه گون و متفاوتی چون امنیت اخلاقی امنیت اقتصادی امنیت حقوقی امنیت اجتماعی و امنیت خانوادگی جلوه گر است آن چنان است که اندکی غفلت و بی توجهی به آن می تواند پیامدهای تلخ و جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
در آرمان شهر مهدوی به مثابه الگویی کامل از اندیشه جهانی مهدویت به این نیاز اساسی و بنیادین توجه شده است حتی در بسیاری از آیات و روایات به صراحت و روشنی سخن گفته شده آن چنان که با تشبیه آن به شهر امن و آرام نگاه کلی به معنای واقعی امنیت آشکار ساخته است نگاهی که امام جعفر صادق (ع ) از آن یاد می کند :
وعده خداوند که « وحشت و خوف مومنان را به امنیت و سلام تبدیل می کند » تنها در چنین روزگاری به طور کامل تحقق می یابد . (3 )
حضرت مهدی (عج ) به عنوان رهبر جامعه جهانی اسلامی آن چنان در پی ایجاد جهانی سرشار از امنیت و آرامش همه جانبه است که گاه در برابر انسان ها و گروه هایی که در صدد سست کردن و بر هم زدن امنیت اند به شدت مقابله می کند. البته آن چه در این میان یادآوری آن ضروری به نظر می رسد آن است که در بینش و نگرش مهدوی همچون بینش نبوی رحمت و محبت اصلی اساسی است و مقابله آن حضرت با مخالفان در حقیقت تلاشی برای کنار زدن موانع کمال انسانی است .
د) آرمان شهر تربیت و پرورش : هر حرکت و گامی در راستای تعالی بینش و تکامل گرایش ها می تواند بر « انسانیت » انسان و جدایی او از « حیوانیت » ارزشی افزون تر و جایگاهی رفیع تر بخشد.
از این روست که « تربیت » به مثابه گذر انسان از « حیوانیت » به « انسانیت » از اهمیت و جایگاهی والا برخوردار است تا آن جا که دعوت پیامبران در کنار تعلیم بر عاملی دیگر چون تزکیه و تربیت تمرکز می یابد.
اندیشه « مهدویت » همواره به اندیشه های والای « صدر اسلام » معطوف است یعنی انسان نه تنها تن و جسم نیست بلکه موجودی است چند وجهی که رشد و تکامل او در گرو رشد همه جانبه و متوازن در همه ابعاد است . بنابراین تربیت چنین انسانی در عرصه مادی و معنوی همراه با تربیت و پرورش روحانی و توجه به اخلاق و فضایل روحی او تحقق می یابد.
هـ) آرمان شهر علم و دانش : دوران حکومت حضرت مهدی (عج ) را دوران بسط و گسترش علم و دانایی می خوانند و معتقدند : همانگونه که در این دوران ظلم وبیداد جایگاه خود را به عدل و دادگری می دهد دانایی و فرزانگی جایگزین جهل و نادانی می گردد و جهان از نور عقل و دانش آکنده می شود.
در جامعه مهدوی و در راه دست یابی به « آرمان شهر » آن دریافت های آنان به کمال خویش می رسد و دانش هایی که در گستره قرون متمادی پوشیده و مکتوم بوده اند پراکنده شده تا سراپرده منازل و اعماق وجود انسان ها گسترش می یابند.
و) آرمان شهر مستضعفان و محرومان : از دیگر پیامدهای ظهور و بروز و پیدایی آرمان شهر مهدوی تغییر ساختار قدرت و جا به جایی در آن است .
حکومت در اختیار توده های مستضعف و محروم جامعه قرار می گیرد آنان که در گستره تاریخ در زیر فشارهای شدید و گاه خردکننده مستکبران و مترفین بار سنگین نامردمی ها و بیچارگی ها را تحمل کرده اینک به عدالت و نوید دیر پای الهی باید به حق مسلم و وراثت و پیشوایی زمین دست یابند.
پاورقی :
1 ـ مفاتیح الجنان فرازی از دعای افتتاح
2 ـ طبری دلائل الامامه ص 255
3 ـ نعمانی الغیبه ص 240
از پیامدهای ظهور و بروز آرمان شهر مهدوی تغییر ساختار قدرت و جا به جایی در آن است که بر این مبنا مستضعفین به وراثت و پیشوایی زمین دست می یابند
حضرت مهدی (عج ) به عنوان رهبر جامعه جهانی اسلامی در پی ایجاد دنیایی سرشار از امنیت و آرامش همه جانبه است
تشکیل آرمان شهر مهدوی به دست مهدی موعود (عج ) با پیروزی نهایی حق بر باطل و نابودی ستمگران و استقرار کامل ارزش های انسانی امکان خواهد یافت

 

منبع : بازیاب

دسته ها : مذهبی - مقالات
جمعه نهم 11 1388
 
Image

 دومین انتقاد آیت الله محمد یزدی از آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ، با واکنشی متفاوت از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد. این در حالی است که هاشمی ، معمولا محافظه کارانه و سیاستمدارانه سخن می گوید و بسیاری از اوقات نیز ترجیح می دهد سکوت کند.
چند هفته پیش ، وقتی اولین هجمه یزدی به وی صورت گرفت ، هاشمی تنها به ابلاغ سلام به او اکتفا کرد و با اشاره به وضعیت جسمانی یزدی ، گفت که برایش آرزوی سلامتی دارد.

با این حال ، سخنان دو روز پیش وی درباره هاشمی رفسنجانی ،که از سوی ناظران ،"بسیار تند" ارزیابی شد ، واکنشی از سوی هاشمی به دنبال داشت که در طول حیات سیاسی اش ، اگر نگوییم بی سابقه ، قطعاً کم سابقه بود ؛ هاشمی گفت:"در مورد سخنان اخیر آقای یزدی همان گونه که قبلا هم گفتم جوابم تا کنون به سخنان توام با عصبانیت و غرض‌آلود ایشان سلام بوده است، ولی با صحبت‌های دیروز ایشان و اطلاعات رسیده، این بار بوی توطئه به مشام می‌رسد و درباره مسائل ایشان در زمان امام راحل و در جلسه انتخاب رهبری بعد از ارتحال امام و در قوه قضاییه به صورت کتبی مطالبی را گوشزد خواهم کرد."

البته این که هاشمی گفته است مطالبی را به صورت "کتبی" خواهد نوشت ، می تواند بدین معنا باشد که او "احتمالاً " قصد علنی کردن انتقاداتش را ندارد و صرفاً برای ثبت در تاریخ یا برای اطلاع برخی اشخاص نکاتی را مکتوب خواهد کرد و البته ، از آنجا که حمله به او علنی بوده ، شاید هم بخواهد پاسخی علنی داشته باشد.

این که سیاستمداری مانند هاشمی ، از بوی توطئه سخن می گوید ، در نوع خود بسیار تأمل برانگیز است و البته در کنار این نکته ، او تهدید کرده است که مسائلی را درباره یزدی ، آن هم به طور کتبی ذکر خواهد کرد. هاشمی ، وعده داده که مسائلی که می خواهد درباره یزدی بنگارد ، مربوط به سه دوره زمانی است: "زمان امام راحل ،جلسه انتخاب رهبری بعد از ارتحال امام و قوه قضاییه".

از این رو ، بی مناسبت نیست در این مجال ، مروری داشته باشیم بر مسوولیت های آیت الله محمد یزدی از اول انقلاب تا کنون ؛ و البته معلوم نیست سخنان ناگفته هاشمی که وعده کتابت شان داده شده ، راجع به کدام مسوولیت های وی خواهد بود.

مهم ترین سمت های آیت الله یزدی:
1ـ ریاست‌ دادگاه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ قم‌
2ـ ریاست‌ دفتر امام‌(ره‌) در قم‌
3ـ نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌
4ـ نمایندگی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در دو دوره‌ متوالی‌ (دوره‌ اول‌ از قم‌ و دوره‌ دوم‌ از تهران‌)
5ـ نائب‌ رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌
6ـ عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ پس‌ از استعفای‌ آیة‌الله‌ صافی‌ گلپایگانی‌
7ـ عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانونی‌ اساسی‌
8ـ ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در دو دورة‌ پنج‌ ساله‌
9ـ نمایندگی‌ رؤسای‌ سه‌ قوه‌ در هیأت‌ سه‌ نفره‌ حل‌ اختلاف‌ بین‌ مرحوم‌ رجایی‌ و بنی‌صدر
10ـ نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌
11ـ نائب‌ رئیس‌ و قائم‌ مقام‌ اجرائی‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌
12-آیة‌الله‌ یزدی‌ هم‌ اکنون‌ عضو شورای‌ نگهبان‌ است.

 

منبع : بازیاب

دسته ها : مقالات - سیاسی
چهارشنبه هفتم 11 1388
به یاد فهیمه محبی مدیر دایره‌المعارف تشیع
او به حق زینب زمانه بود
بابک رشنوزاده
بحث بر سر همت و اراده پولادین فاطمه فهیمه محبی، مدیر توانای دایرة المعارف تشیع است، اما در آغاز شرحی هرچند مجمل در معرفی دایرة المعارف تشیع لازم است. این اثر با حمایت مالی بنیاد اسلامی طاهر که مؤسسه‌ای وابسته به موقوفات مرحوم سید ابوالفضل تولیت، متولی آستانه حرم حضرت معصومه(س) بود، در 1360 خورشیدی شروع به کار کرد. نخستین رئیس آن دکتر مهدی محقق بود و ویراستاران آن دکتر سید احمد صدر حاج سید جوادی، استاد بهاءالدین خرمشاهی و کامران فانی بودند. پس از آنکه دکتر محقق به خواست آیت الله سید علی خامنه‌ای، برای راه‌اندازی دانشنامه جهان اسلام به آن بنیاد رفت، دکتر صدر حاج سید جوادی عهده‌دار سمت او شد و تاکنون این مرد فرهیخته و مؤمن با کهولت سن همچنان به عشق علی(ع) به مدیریت مشغول است. تاکنون از این دایرة المعارف13 جلد(از مدخل آب تا قبله) منتشر شده است.

فاطمه فهیمه محبی در 1309 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. پدرش از علمای خوش سیرت و مردم‌دار بود. در 1346 خورشیدی همسر خانم محبی که خلبان هوانیروز بود، بر اثر سانحه‌ای گویا عامدانه به شهادت رسید. پس از شهادت همسرش او با سه فرزند (دو پسر و یک دختر) تنها ماند. پسر خردسالش سعید، که آن زمان 6 ساله بود و ذکاوت فراوان داشت، مادر را مجبور به ترک ایران کرد. در سال 1352 خورشیدی خانم محبی با سعید و پسر بزرگش به لندن رفت و در آن سامان هفت سال زیست. در لندن خانه خانم محبی محل تجمع جوانان پرشور انقلابی شد که اینک برخی از آن جوانان دارای اسم و رسم سیاسی اند.

در سال 1358 خورشیدی با اخطار دولت انگلیس که تمایلی به آن جلسات نداشت، به ایران بازگشت. سعید که دریافته بود عراق قصد حمله به ایران را دارد، تحصیل را نیمه تمام رها کرد و در مرداد ماه 1359 خورشیدی به ایران رفت و به مادر پیوست. در اوان جنگ تحمیلی به جبهه رفت و... سرانجام در سال 1361 خورشیدی به درجه رفیع شهادت رسید و چه سعیدهایی جان فدا کردند که ایران، ایران بماند. خانم محبی پس از شهادت پسرش به یاری رزمندگان شتافت و بارها به جبهه رفت و در حد توان خود به ایران و رزمندگان سلحشور کمک کرد.

در بازگشت از جبهه دچار سانحه شد و چندین سال بستری بود. او با فروش یک طبقه از منزل مسکونی‌اش بنیاد خیریه "شط" را به یاد شهید سعید محبی به راه انداخت تا دانشجویان درمانده را یاری رساند، اما در همان زمان از دکتر سجادی شنید که دایرة المعارف تشیع در شرف بسته شدن است و او با سرمایه خود جلد سوم آن را منتشر کرد. از این اثر تا 1370 خورشیدی دو جلد به طبع رسیده بود. چاپ جلد سوم دو سال به درازا کشید و از آن پس این «بزرگا زن» بردبار، کار نشر این اثر را پی گرفت و به گفته خود شادروان خانم محبی در 60 سالگی که سن بازنشستگی است، او تازه شروع به کار کرده بود.

خانم محبی برای ماندگاری این اثر همه خانه‌اش را فروخت و به خانه دخترش یا احیاناً خانه خاله‌اش رفت. تاکنون هیچ نهادی به طور جدی از این مؤسسه حمایت نکرده است، جز اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند دوره از این اثر را بخرد و پس از یک سال با تخفیف بهای آن بپردازد. ما همگی نیاز به این اثر گرانبها داریم. ای کاش همه نهادها، مؤسسات فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی و سازمان‌های گوناگون هزینه ناچیزی را صرف خرید این دایرة المعارف بکنند. خانم محبی زینب‌وار صراحت لهجه داشت به همگان نامه می‌نوشت که این کتاب به نتیجه برسد. ای کاش دست‌کم بنیاد شهید، سپاه پاسداران و بسیج و مراکز فرهنگی وابسته به آنها، به خانم محبی التفات می‌کردند، چرا که نفس انقلاب و جنگ با شهادت تنیده است و دایرة المعارف تشیع نیز حکایت شهید و شهادت است.

خانم محبی زنی تنها، اما دریا دل ،ذکر خیرش همه جا مشحون و از همه مهمتر او مادر شهید بود. او جگر گوشه‌اش را به ایران و انقلاب تقدیم کرده. تنها دلخوشی او این بود این اثر گرانقدر به سرانجام برسد و به قول خود او به یاد 16 مظلوم در 16 جلد به نتیجه برسد. خانم محبی، زینب کبری(س) و ابوالفضل عباس(ع) را نیز در کنار 14 معصوم برشمرده بود. شأن مادر شهید والاست. ای کاش همه مسئولان همت کنند که این اثر به نتیجه برسد. خانم محبی قابل ستایش است، هم همسر شهید است و هم مادر شهید و هم دوستدار تشیع ایرانی. کافی است سری به دفتر دایرة المعارف تشیع می‌زدی و می دیدی این بانوی بزرگوار چقدر دلواپس ادامه انتشار این اثر بود و چقدر از آقایان دکتر صدر حاج سید جوادی و بهاء الدین خرمشاهی و کامران فانی سپاسگزاری می کرد. سرانجام این زن دردکشیده در4 بهمن 1388 از دار دنیا رهید و ما او را آنگونه که باید در نیافتیم: «آی آدم‌ها که بر ساحل...».

بابک رشنوزاده (از مؤلفان دایره‌المعارف تشیع)
چهارشنبه هفتم 11 1388
فرارو- هنوز ماجرای خروج از ریل قطار تهران- مشهد داغ بود که ناگهان یک هواپیمای در مشهد دچار سانحه شد اما به شکل معجزه آسایی، مرگ کسی را در پی نداشت، این حادثه هم چون حادثه روز گذشته و حوادث جاده‌ای همه روزه کشور نشان از ناامنی مفرط در وسایل حمل و نقل عمومی است.

به گزارش فرارو، اما طبیعتا داستان سقوط‎‌ها و از ریل خارج شدن‌ها بیشتر از تصادفات جاده‌ای بازتاب می‌یابند. سانحه امروز صبح هواپیمای توپولوف در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در حالی رخ می‌‎دهد که این چندمین هواپیمایی است که در سال‌های اخیر یا سقوط می‌کند و یا دچار نقص فنی می‌شود. در حالی‌که حادثه سقوط هواپیمای کاسپین در 24 تیر ماه امسال روبه فراموشی بود که ناگهان یک توپولوف دیگر این بار در مشهد دچار حریق شد تا دوباره ماجرای هواپیما‌های روسی در اذهان متبادر شود. 

آتش در هواپیما
صبح امروز یک فروند هواپیمای توپولوف به شماره پرواز 6437 خطوط هواپیمایی تابان با 156 مسافر که از آبادان به مشهد می آمد، دچار سانحه شد که 37 نفر از سرنشینان آن مجروح شدند که 30 نفر آنها سرپایی مداوا و مرخص شده اند. سخنگوی سازمان هواپیمایی در این باره گفت؛ که در پرواز صبح امروز، خلبان هنگام فرود در فروگاه مشهد دید حداقلی داشته اما به علت بودن بیمار بد حال در هواپیما، مجبور به اعلام فرود اضطراری می شود که در هنگام فرود، این هواپیما دچار سانحه می شود.

مدیر کل فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در این باره اظهار داشت: «با شرایط دید کم و عدم توجه خلبان به این شرایط و در عین تذکرات برج مراقبت هواپیما در حال فرود، دچار آتش سوزی می شود.» اسماعیلی افزود: «با اینکه برج مراقبت به خلبان تذکر می داد ولی خلبان با مسئولیت خود با اظهار اینکه مریض بد حال دارد در مشهد فرود می آید که البته این مسئله دچار آتش سوزی می شود.» وی تصریح کرد: «برج مراقبت در زمان فرود هواپیما آتش سوزی را مشاهده و زنگ خطر را روشن می کند و در این لحظه بلافاصله آتش نشانی در محل حاضر می شود و البته حدود پنج دقیقه از آغاز تخلیه مسافران هواپیما شعله ور شده است.»

پس از این که هواپیمای توپولوف روسی در مشهد دچار سانحه شد و بازتاب رسانه‌ای این حادثه افزایش یافت، مدیر شعبه مشهد هواپیمایی تابان از ورود هواپیماهای هندی در هفته آینده خبر داد. وی خاطرنشان کرد: «این هواپیما‌ها از هفته آینده وارد کشور می‌شود و اینکه در چه زمانی هواپیماهای توپولف از رده خارج می‌شود در حوزه ما نیست و ما پاسخگوی آن نیستیم.»

به نظر می‌رسد مسئولان هواپیمایی کشور از این مسئله بیمناک هستند که حادثه امروز در فضای نسبتا آرام سیاسی کشور مورد توجه قرار گیرد و برای آنها تبعاتی داشته باشد. در همین رابطه وزیر راه ترابری به مجلس شورای اسلامی احضار شد.

علی اکبر آقایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: «در پی سانحه هوایی مشهد و سانحه قطارهای تهران - کرمان و تهران - مشهد، کمیسیون عمران مجلس از مسئولان مربوط به این حوزه برای ارائه توضیحات به نمایندگان مجلس خواست تا در جلسه امروز کمیسیون ساعت 14 حضور پیدا کنند.»

اما تجربه تاریخی راجع به دیگر حوادث هوایی ثابت کرده است که این احضار‌ها و خرید هواپیماهای جدید فقط مختص زمانی است که حادثه رخ دهد و پس از گذشت زمان تمام آن حوادث از ذهن پاک می‌شوند و به فراموشی سپرده خواهند شد، پس از سقوط هواپیمای کاسپین قزوین و ایلیوشین و چندین و چند نقص فنی در هواپیماهای خطوط مختلف هیچ اتفافی نیافتاد و ناوگان هوایی کشور با همان وضعیت شکننده به کارش ادامه داد تا امروزدوباره شاهد حادثه آفرینی یک روسی دیگر باشیم. 

توپولوف در صدر هواپیما‌های قاتل
در میان رده بندی سقوط هواپیماهای مختلف در ایران توپولوف در صدر قرار دارد این هواپیمای روسی تا به امروز 5 بار در ایران دچار سانحه شده است، این در حالی است که توپولوف در کنار آنتونوف، ایلیوشین از هواپیماهای روسی هستند که تاکنون جان چندصد ایرانی را گرفته‌اند.

توپولوف154 هواپیمای میان برد و ساخته شرکتی با همین نام در روسیه است و اولین بار در سال 1968 به پرواز درآمد. در ایران شرکت های هواپیمایی ایران ایر تور، کاسپین، تابان و کیش ایر کاربر این هواپیما هستند. حادثه امروز صبح در فرودگاه مشهد پیش از این نیز تجربه شده بود اما این بار به خیر گذشت، در 12 شهریور 85 هواپیمای توپولوف154 ایران ایر تور در فرودگاه مشهد سقوط کرد در آن حادثه 28 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند.

با وجود این که توپولوف در روسیه از ناوگان هوایی این کشور خارج شده است اما مسئولین ایرانی شرقی یا غربی بودن هواپیما را دلیلی برای ایمن بودن آنها نمی دانند مهدی صادقی - مدیرعامل شرکت‌ هواپیمایی ایران ایرتور که کلیه ناوگان آن توپولوف است (14 فروند)، با تاکید بر اینکه توپولوف‌ها هواپیماهای بسیار خوبی هستند، تصریح کرد: «موتور هواپیما قطعه اصلی و بحث جدی در ایمنی هواپیما است که توپولوف‌ها موتور بسیار قوی دارند و تنها تفاوت هواپیمای شرقی و غربی در طراحی، راحتی صندلی‌ها و فضای داخلی و زیبایی هواپیماست؛ اما به لحاظ ایمنی هیچ ‌فرقی با هواپیماهای غربی ندارد، بلکه بعضا از قوت و قدرت بیشتری هم برخوردار است.» 

برخی دیگر از مسئولین کشور نیز توپولوف را ایمن ترین هواپیما می‌دانند در این راستا سفیر ایران در روسیه هواپیمای توپولوف را هواپیمای امنی می داند که میزان سقوطش در مقایسه با ایرباس کمتر است.

محمود رضا سجادی چندی پیش در این باره به فارس گفت: « شما اگر در مسیرهای داخلی روسیه، سوار توپولوف‌های 154 ‌شوید در خواهید یافت که به هیچ وجه از لحاظ زیبایی و راحتی با ایرباس فرقی ندارند. متأسفانه توپولف در ایران به بدترین وجه، عرضه می‌شود، موکت‌های کثیف، صندلی‌های نزدیک به هم، قیمت آزاد بلیط و .... و نیز تصادفاتی که به اصل هواپیما ارتباطی نداشت، همه دست به دست هم دادند تا تصویری ترسناک از این هواپیما ارائه دهند. در حالی که توپولف 154 جزو امن‌ترین هواپیماهای دنیاست. از لحاظ اقتصادی هم به صرفه است و تنها هواپیمایی که در خطوط ایران سود می‌دهد، این هواپیماست.»

در شرایطی که مسئولین کشور به دنبال این هستند که ثابت نمایند توپولوف بهترین هواپیماست برخی کارشناسان امر معتقد هستند که تحریم‌ها جهانی علیه ایران سبب شده است که دولت ایران برای خرید هواپیماهای جدید دچار محدودیت شوند. 

مسعود مهاجر کارشناس حمل و نقل در این باره گفت: «مشکل ما در ایران محدودیت خرید هواپیما است که نمی توانیم از همه جا انواع هواپیما ها را بخریم، به همین دلیل هم تاحدود زیادی به هواپیماهای شرقی وابسته شده ایم. شرکت هواپیمایی کاسپین تمام ناوگان هوایی اش توپولف است.»

بنابر گفته مهاجر هواپیماهایی که از کشورهای شرقی تهیه می شوند هم کهنه و هم ارزان قیمت هستند. مهاجر همچنین گفت: «دولت می تواند از طریق قیمت گذاری صحیح صندلی پروازی و باز گذاشتن دست شرکت ها در تعیین نرخ بلیط های شان امکاناتی فراهم کند که حداقل شرکت هایی که باید تزانامه مثبتی داشته باشند، بتوانند هواپیماهای نو تر شرقی تهیه کنند. هواپیماهایی که ما در حال حاضر از بلوک شرق می خریم معمولا بالای 15 تا 17 سال سن دارند. فکر می کنم هواپیمایی هم که به تازگی سقوط کرده بیش از این مدت خریداری شده که درآن زمان هم کهنه بوده است.»
دسته ها : خبر - مقالات - حوادث
دوشنبه پنجم 11 1388
دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟

دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟

 اعتبار اربعین امام حسین(ع) از گذشته میان شیعیان و در تقویم تاریخی وفاداران به امام حسین(ع) شناخته شده بوده است. کتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی که حاصل گزینش دقیق و انتخاب معقول شیخ طوسی است از روایات فراوان درباره تقویم مورد نظر شیعه درباره ایام سوگ و شادی و دعا و روزه و عباردت است، ذیل ماه «صفر» می‌نویسد: نخستین روز این ماه (از سال 121)، روز کشته شدن زید بن علی بن الحسین است.

روز 20 صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی است که حرم امام حسین(ع) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه بازگشتند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا(ص)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین(ع) بشتابد و او نخستین کسی است که قبر آن حضرت را زیارت کرد.

در این روز، زیارت امام حسین(ع) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است. شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق(ع) آورده است: السلام علی ولی الله و حبیبه، السلام علی خلیل الله و نجیبه، السلام علی صفی الله و ابن صفیه...

این مطلبی است که شیخ طوسی، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن پنجم درباره اربعین آورده است. طبعا براساس اعتباری که این روز میان شیعیان داشته است، از همان آغاز که تاریخش معلوم نیست، شیعیان به حرمت آن، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر بر مزار امام حسین(ع) گرد آمده و آن امام را زیارت می‌کردند. این سنت تا به امروز در عراق با قوت برپاست و شاهدیم که میلیونها شیعه عراقی و غیر عراقی در این روز بر سر مزار امام حسین(ع) جمع می‌شوند.

در اینجا و در ارتباط با اربعین، چند نکته را باید توضیح داد.

1ـ عدد چهل
نخستین مسأله‌ای که در ارتباط با «اربعین» جلب توجه می‌کند، تعبیر اربعین در متون دینی است. ابتدا باید نکته‌ای را به عنوان مقدمه یادآور شویم:
اصولا باید توجه داشت که در نگرش صحیح دینی، اعداد نقش خاصی به لحاظ عدد بودن، در القای معنا و منظوری خاص ندارند؛ به این صورت که کسی نمی‌تواند به صرف اینکه در فلان مورد یا موارد، عدد هفت یا دوازده یا چهل یا هفتاد به کار رفته، استنباط و استنتاج خاصی داشته باشد. این یادآوری، از آن روست که برخی از فرقه‌های مذهبی، بویژه آنها که تمایلات «باطنی‌گری» داشته یا دارند و گاه و بیگاه خود را به شیعه نیز منسوب می‌کرده‌اند، و نیز برخی از شبه فیلسوفان متأثر از اندیشه‌ای درباره اعداد یا نوع حروف بوده و هستند.

در واقع، بسیاری از اعدادی که در نقلهای دینی آمده، می‌تواند براساس یک محاسبه الهی باشد، اما اینکه این عدد در موارد دیگری هم کابرد دارد و بدون یک مستند دینی می‌توان از آن در سایر موارد استفاده کرد، قابل قبول نیست. به عنوان نمونه، در دهها مورد در کتابهای دعا، عدد صد به کار رفته که فلان ذکر را صد مرتبه بگویید، اما این دلیل بر تقدس عدد صد به عنوان صد نمی‌شود. همین طور سایر اعداد طی روزگاران، صورت تقدس به خود گرفته گاه سوء استفاده‌هایی هم از آنها می‌شود. تنها چیزی که درباره برخی از این اعداد می‌شود گفت، آن است که آن اعداد معین نشانه کثرت است. به عنوان مثال، درباره هفت چنین اظهار نظری شده است. بیش از این هر چه گفته شود، نمی‌توان به عنوان یک استدلال به آن نظر کرد.


عدد «اربعین» در متون دینی
یکی از تعبیرهای رایج عددی، تعبیر اربعین است که در بسیاری از موارد به کار رفته است. یک نمونه آن که سن رسول خدا(ص) در زمان بعثت، چهل بوده است. گفته شده که عدد چهل در سن انسانها، نشانه بلوغ و رشد فکری است. گفتنی است، برخی از انبیا در سنین کودکی به نبوت رسیده‌اند.

در قرآن آمده است «میقات» موسی با پروردگارش در چهل روز حاصل شده است. در نقل است که، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا در حال سجده بود. (مستدرک وسائل، ج9، ص329) درباره بنی اسرائیل هم آمده که برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجه می‌کردند. (مستدرک، ج5، ص239)
اعتبار حفظ چهل حدیث که در روایات فراوان دیگر آمده، سبب تألیف صدها اثر با عنوان اربعین در انتخاب چهل حدیث و شرح و بسط آنها شده است. در این نقلها آمده است که اگر کسی از امت من، چهل حدیث حفظ کند که در امر دینیش از آنها بهره برد، خداوند در روز قیامت او را فقیه و عالم محشور خواهد کرد. در نقل دیگری آمده است که امیرمومنان(ع) فرمودند: اگر چهل مرد با من بیعت می‌کردند، در برابر دشمنانم می‌ایستادم.(الاحتجاج، ص84)

مرحوم کفعمی نوشته است: زمین از یک قطب، چهار نفر از اوتاد و چهل نفر از ابدال و هفتاد نفر نجیب، هیچ گاه خالی نمی‌شود.(بحار، ج53، ص200)
درباره نطفه هم تصور بر این بوده که بعد از چهل روز علقه می شود. همین عدد در تحولات بعدی علقه به مضغه تا تولد در نقلهای کهن به کار رفته است، گویی که عدد چهل مبدأ یک تحول دانسته شده است.

در روایت است کسی که شرابخواری کند، نمازش تا چهل روز قبول نمی‌شود. و نیز در روایت است که کسی که چهل روز گوشت نخورد، خلقش تند می‌شود. نیز در روایت است که کسی که چهل روز طعام حلال بخورد، خداوند قلبش را نورانی می‌کند. نیز رسول خدا(ص) فرمود: کسی که لقمه حرامی بخورد، تا چهل روز دعایش مستجاب نمی‌شود.(مستدرک وسائل، ج5، ص217)
اینها نمونه‌ای از نقلهایی بود که عدد اربعین در آنها به کار رفته است.


2ـ اربعین امام حسین(ع)
باید دید در کهن‌ترین متون مذهبی ما، از «اربعین» چگونه یاد شده است. به عبارت دیگر، دلیل بزرگداشت اربعین چیست؟ چنانکه در آغاز گذشت، مهمترین نکته درباره اربعین، روایت امام عسکری(ع) است. حضرت در روایتی که در منابع مختلف از ایشان نقل شده، زیارت اربعین را یکی از پنج نشانه مؤمن دانسته‌اند.

این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در منابع دعایی آمده، به اربعین امام حسین(ع) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است. اما اینکه منشأ اربعین چیست، باید گفت، در منابع به این روز به دو اعتبار نگریسته شده است.

نخست روزی که اسیران کربلا از شام به مدینه بازگشتند. دوم روزی که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر خدا(ص) از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کند. شیخ مفید(م413) در «مسار الشیعه» که در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار(ع) است، به روز اربعین اشاره کرده و نوشته است: این روزی است که حرم امام حسین(ع)، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد.

در کتاب «نزهه الزاهد» هم که در قرن ششم هجری تألیف شده، آمده است: در بیستم این ماه بود که حرم محترم حسین(ع) از شام به مدینه آمدند. (نزهه الزاهد، ص241) همین طور در ترجمه فارسی«فتوح ابن اعثم» (الفتوح ابن اعثم، تصحیح مجد طباطبائی، ص916) و کتاب «مصباح، کفعمی که از متون دعایی بسیار مهم قرن نهم هجری است این مطلب آمده است. برخی عنوان کرده‌اند که عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی، بر آن است که روز اربعین، روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند، نه آنکه در آن روز به مدینه رسیدند. (لؤلؤ و مرجان، ص154) به هر روی، زیارت اربعین از زیارتهای مورد وثوق امام حسین(ع) است که از لحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است.

منبع : خبر آن لاین

دسته ها : مذهبی - مقالات
دوشنبه پنجم 11 1388
مجتهدی که زندگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش کتاب بود

مجتهدی که زندگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش کتاب بود

 هفتم ماه صفر(سوم بهمن ماه) مصادف است با سالگرد رحلت آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، از مراجع عظام تقلید شیعیان که تألیفات متعددی در کنار تأسیس کتابخانه‌های بزرگ دینی و مذهبی داشت.

 به همین مناسبت سرویس اندیشه خبرآنلاین، مروری دارد بر اقدامات دینی، علمی، سیاسی و تألیفات این مرجع تشیع و کتاب‌هایی که درسال‌های اخیر درباره وی تألیف و منتشر شده‌اند.

آیت‌الله مرعشی نجفی سال ۱۳۱۵(هجری قمری) در نجف به دنیا آمدند. پدرشان، آیت‌الله سید شمس‌الدین محمود مرعشی، از بزرگان فقهای دوران خود بودند. سید شهاب‌الدین پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی، در نجف در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله آقا ضیاء عراقی، آیت‌الله شیخ احمد کاشف الغطا حاضر می‌شدند و از محضر آنان بهره‌های فراوان می‌بردند.

وی در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد. آیت‌الله مرعشی نجفی در نجف، کاظمین، کربلا، سامرا، قم، تهران و کرمانشاه تحصیل کرد و از محضر استادانی نظیر حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده برد. از برخی از مراجع عظام نظیر آیت‌الله العظمی آقا ضیاء عراقی، آیت‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حایری یزدی و آیت‌الله علامی کرمانشاهی(از شاگردان آخوند خراسانی) اجازه اجتهاد دریافت کرد.

تأسیس مدارس علمیه یکی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وی به شمار می‌رود، مدرسه‌های مهدیه و شهابیه از جمله این تأسیسات‌ به شمار می‌روند. آیت‌الله مرعشی نجفی در زندگی سیاسی خود نیز همواره از نهضت آیت‌الله خمینی(ره) حمایت می‌کردند و به افشای حکومت پهلوی می‌پرداختند.

آیت‌الله مرعشی نجفی برای تکمیل مدرسه سعی فراوانی داشت و کتابخانه مدرسه را که در برگیرنده دو هزار جلد کتاب است، بنا نهاد.

وی پس از مهاجرت به قم، کتاب‌های خطی را همراه خود به ایران آوردند. در قم نیز به خرید نسخ خطی و کتاب‌های ارزنده اقدام کرد. پس از مدتی به دلیل کمبود جا، کتاب‌ها را از منزل به کتابخانه مدرسه مرعشیه انتقال دادند. پس از چندی طبقه سوم این مدرسه به عنوان کتابخانه ساخته شد که در نیمه شعبان 1386 هجری قمری 28/8/1345، با بیش از 10 هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطی افتتاح شد.

وی با تدوین و نگارش ملحقات الاحقاق (احقاق الحق) که بزرگترین و مفصلترین اثر تالیفی آن مرحوم و حاصل تلاش نزدیک به نیم قرن‌ است، خدمت بزرگی به عالم اسلام کرد.

موقعیت علمى و اطلاعات گسترده ایشان در علوم و فنون مختلف، از تألیفات و آثارى که بر جاى گذارده‌اند و بیشترین آنها به عربى است، آشکار مى‌شود. از جمله کتاب «ملحقات الاحقاق» در کلام، عقاید و فضایل ائمه اطهار(ع)، که در تألیف آن به بیش از پنج هزار اثر از منابع اهل سنت مراجعه شده است و طی چهل سال به جمع‌آورى و تدوین این اثر مهم پرداخته‌اند. تاکنون ٣٦ جلد آن به اهتمام متولى کتابخانه چاپ و منتشر شده است.

از آیت‌الله مرعشی نجفی تألیفات متعددی در حوزه‌های گوناگون معرفت، دین و اندیشه برجای مانده است که برخی از آنها عبارتند از:

ـ حاشیه بر عروه الوثقى
ـ منهاج المؤمنین
ـ تقریرات قصاص
ـ طبقات‌النسّابین
ـ حاشیه بر کفایة‌الاصول
ـ حاشیه بر رسائل
ـ المشاهد و المزارات
ـ اعیان المرعشیین
ـ المعوّل فى امر المطوّل
ـ علماء‌السادات
ـ مسارح الافکار یا حاشیه بر تقریرات شیخ مرتضى انصارى
ـ الفوائد الرجالیه
ـ کشف الارتیاب، در نسب
ـ المُجدى فى حیاة صاحب المَجدى
ـ رفع الغاشیة عن وجه الحاشیة، در منطق
ـ الردّ على مدعى التحریف، تعلیقه بر عمدةالطالب، در علم نسب

آیت‌الله مرعشی نجفی در هفتم صفر مصادف با هفتم شهریور سال ۱۳۶۹ در سن 96 سالگی درگذشتند.

برخی از آثاری که درباره مقام علمی و شخصیتی این عالم بزرگوار در سال‌های اخیر تدوین و منتشر شده‌اند عبارتند از:

ـ شهاب شریعت، درنگی در زندگی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی/ علی رفیعی / کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی / 1381

ـ کتابشناسی توصیفی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجف/ سیدمحمود مرعشی نجفی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ 1382

ـ ملحقات الاحقاق/ سیدمحمود مرعشی، سیدشهاب الدین مرعشی/ مکتب آیت الله مرعشی نجفی/ 1383

ـ گنجینه شهاب، مجموعه رساله ها و مقاله های علمی در پاسداشت حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی/ سیدمحمود مرعشی نجفی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ 1383

ـ مرزبان‌نامه حماسه‌ها، مروری بر دیدگاه‌ها، بیانیه‌ها و مکاتبات سیاسی حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی/ سیدمحمود مرعشی نجفی، محمدباقر بدوی/ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی / 1383

ـ ملحقات الاحقاق/ سیدشهاب الدین مرعشی، سیدمحمود مرعشی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی / 1384

ـ به همه سفارش می‌کنم؛ توصیه‌های معنوی حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) / سیدحسین زارعی شمس آبادی/ بینش آزادگان / 1385

ـ فرازهایی از وصیتنامه الهی ـ اخلاقی مرجع عالیقدر اهل بیت(ع)/ حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره)/ احمد مرعشی نجفی/ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی/ 1385

ـ فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره)؛ گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی/ سیدمحمود مرعشی نجفی، محمدحسین امینی / کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی / 1385

ـ آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ مجید ملامحمدی/ مدرسه / 1386

ـ فهرست نسخه‌های عکسی کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی/ سیدمحمود مرعشی (زیرنظر)، ابوالفضل حافظیان بابلی (خطاط)/ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی/ 1387

 

يکشنبه چهارم 11 1388

نام:موسى‏ بن جعفر.

کنیه: ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعیل.

القاب: کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح.

نکته: آن حضرت در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.

منصب: معصوم نهم و امام هفتم شیعیان.

تاریخ ولادت:هفتم ماه صفر سال 128 هجرى. برخى نیز سال 129 را ذکر کردند.

محل تولد: ابواء (منطقه‏اى در میان مکه و مدینه) در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى).

نسب پدرى: امام جعفر بن محمد بن على بن حسین بن على بن ابى‏طالب علیهم السلام.

نام مادر:حمیده مصفّاة. نام‏هاى دیگرى نیز مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز براى او نقل شده است. این بانو از زنان بزرگ زمان خویش بود و چندان فقیه و عالم به احکام و مسائل بود که امام صادق علیه السلام زنان را در یادگیرى مسائل و احکام دینى به ایشان ارجاع مى‏داد. و درباره‏اش فرمود: «حمیده، تصفیه شده است از هر دنس و چرکى؛ مانند شمش طلا. پیوسته فرشتگان او را حفاظت و پاسبانى نموده تا رسیده است به من، به خاطر آن کرامتى که از خداى متعال براى من و حجت پس از من است.»

مدت امامت:از زمان شهادت پدرش، امام جعفر صادق علیه السلام، در شوال 148 هجرى تا رجب سال 183 هجرى، به مدت 35 سال. آن حضرت در سن بیست سالگى به امامت رسید.

تاریخ و سبب شهادت: 25 رجب سال 183 هجرى، در سن 55 سالگى، به‏ وسیله زهرى که در زندان سندى بن شاهک به دستور هارون ‏الرشید به آن حضرت خورانیده شد.

محل دفن: مکانی به نام مقابر  قریش در بغداد (در سرزمین عراق) که هم اکنون به «کاظمین» معروف است.

همسران: 1. فاطمه بنت على. 2. نجمه.

فرزندان: درباره تعداد فرزندان آن حضرت چند قول وجود دارد. بنابر نقل یکى از آنها، آن حضرت 37 فرزند داشت که 18 تن از آنان پسر و 19 تن دختر بودند.

الف) پسران‏

1. امام على بن موسى الرضا(ع).

2. ابراهیم.

3. عباس.

4. قاسم.

5. اسماعیل.

6. جعفر.

7. هارون.

8. حسن.

9. احمد.

10. محمد.

11. حمزه.

12. عبداللّه.

13. اسحاق.

14. عبیداللّه.

15. زید.

16. حسین.

17. فضل.

18. سلیمان.

ب) دختران

1. فاطمه کبرى.

2. فاطمه صغرى.

3. رقیّه.

4. حکیمه.

5. ام ابیها.

6. رقیّه صغرى.

7. کلثوم.

8. ام جعفر.

9. لبابه.

10. زینب.

11. خدیجه.

12. علیّه.

13. آمنه.

14. حسنه.

15. بریهه.

16. عائشه.

17. ام سلمه.

18. میمونه.

19. ام کلثوم.

یکى از دختران آن حضرت به نام فاطمه، معروف به حضرت معصومه علیهاالسلام که براى دیدار برادرش امام رضا علیه السلام عازم ایران شده بود، در شهر قم بیمار شد و پس از چند روز بیمارى، وفات یافت و در این شهر مدفون گردید. هم اکنون مقبره ایشان زیارتگاه شیعیان سراسر جهان و دانشگاه عالمان و مجتهدان شیعى است.

اصحاب ویاران:

تعداد یاران، اصحاب و راویان امام موسى کاظم علیه السلام بسیار است. در این جا نام تعدادى از اصحاب بزرگ آن حضرت ذکر مى‏گردد:

1. على بن یقطین.

2. ابوصلت بن صالح هروى .

3. اسماعیل بن مهران.

4. حمّاد بن عیسى.

5. عبدالرحمن بن حجّاج بجلى.

6. عبداللّه بن جندب بجلى.

7. عبداللّه بن مغیره بجلى.

8. عبداللّه بن یحیى کاهلى.

9. مفضّل بن عمر کوفى.

10. هشام بن حکم.

11. یونس بن عبدالرحمن.

12. یونس بن یعقوب.

زمامداران معاصر:

1. مروان بن محمد اموى - معروف به مروان حمار- (126 - 132 ق.).

2. ابوالعباس سفاح عباسى (132 - 136 ق.).

3. منصور عباسى (136 - 158 ق.).

4. مهدى عباسى (158 - 169 ق.).

5. هادى عباسى (169 - 170 ق.).

6. هارون الرشید (170 - 193 ق.).

امام موسى کاظم علیه السلام در عصر خلافت منصور عباسى به مقام امامت نایل آمد. از آن زمان تا سال 183 هجرى، سال وفات آن حضرت، چندین بار توسط خلفاى عباسى دستگیر و زندانى گردید. تنها در دوران خلافت هارون الرشید به مدت چهار سال زندانى و در همان زندان به شهادت رسید.

رویدادهاى مهم:

1. شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، پدر ارجمند امام موسى کاظم علیه السلام، به دست منصور دوانیقى، در سال 148 هجرى.

2. پیدایش انشعاباتى در مذهب شیعه، مانند: اسماعیلیه، اَفْطَحیه و ناووسیه، پس از شهادت امام صادق علیه‌السلام و معارضه آنان با امام موسى کاظم علیه السلام در مسئله امامت.

3. ادعاى امامت و جانشینى امام جعفر صادق علیه السلام، توسط عبدالله اَفْطَحْ، برادر امام موسى کاظم علیه السلام و به وجود آوردن مذهب افطحیه در شیعه.

4. اعراض بیشتر اصحاب امام صادق علیه السلام از عبدالله اَفْطَحْ، و گرایش آنان به امام‏ موسى کاظم علیه‌السلام.

5. مرگ منصور دوانیقى، در سال 158 هجرى، و به خلافت رسیدن ابوعبدالله مهدى عباسى، فرزند منصور.

6. احضار امام موسى کاظم علیه السلام به بغداد و زندانى نمودن ایشان در آن شهر، به دستور مهدى عباسى.

7. زندانى شدن امام موسى کاظم علیه السلام در بغداد، در دوران حکومت هادى عباسى.

8. مبارزات منفىِ امام موسى کاظم علیه السلام با دستگاه حکومتىِ هارون‏الرشید، در مناسبت‏هاى گوناگون.

9. بدگویی و سعایت على بن اسماعیل، برادرزاده امام موسى کاظم علیه السلام از آن حضرت، نزد هارون الرشید با توطئه‏چینى یحیى برمکى، وزیر اعظم هارون.

10. دستگیرى امام کاظم علیه السلام در مدینه و فرستادن آن حضرت به زندان عیسى بن جعفر در بصره، به دستور هارون‏الرشید، در سال 179 هجرى.

11. انتقال امام علیه السلام از زندان بصره به زندان فضل بن ربیع در بغداد.

12. انتقال امام علیه السلام از زندان فضل بن ربیع به زندان فضل بن یحیى برمکى.

13. مراعات کردن حال امام علیه السلام در زندان، توسط فضل بن یحیى و عکس‏العمل شدید هارون به این قضیه.

14. مضروب و مقهور شدن فضل بن یحیى، توسط هارون، به خاطر مراعات حال امام علیه السلام در زندان.

15. انتقال امام علیه السلام از زندان فضل بن یحیى به زندان سندى بن شاهک.

16. مسموم کردن امام علیه السلام با خرماى زهر آلود، توسط سندى بن شاهک در زندان.

17. شهادت امام کاظم علیه السلام به خاطر مسمومیت در زندان سندى بن شاهک، در 25 رجب سال 183 هجرى.

18. انتقال پیکر مطهر امام موسى کاظم علیه السلام به جِسر (پل) بغداد و فراخوانىِ مردم براى دیدن آن توسط مأموران هارون‏الرشید.

19. انزجار سلیمان بن جعفر بن منصور دوانیقى از تحقیر پیکر امام موسى کاظم علیه السلام، توسط مأموران حکومتى، و دستور او به تجهیز و تکفین مناسب شأن پیکر آن حضرت و به خاک سپارى در مقابر قریش بغداد.

منبع: از کتاب "خاندان عصمت علیهم السلام" ، سید تقى واردى.

منبع : بازیاب

دسته ها : مذهبی - مقالات
شنبه سوم 11 1388
زیاد تصمیم گرفتن باعث افسردگی می‌شود

زیاد تصمیم گرفتن باعث افسردگی می‌شود

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد زندگی مدرن امروزی باعث بروز افسردگی در وجود ما می‌شود زیرا ما باید تصمیم‌های زیادی بگیریم.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زندگی مدرن امروزی باعث بروز افسردگی در وجود ما می‌شود زیرا ما باید تصمیم‌های زیادی بگیریم.
از غذایی که ما مصرف می‌کنیم ، کانال تلوزیونی که برای تماشا کردن انتخاب می‌کنیم ، مدرسه ای که فرزندانمان را به آن‌جا می‌فرستیم و کاری که برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنیم ، همه این‌ها نشان می‌دهد جامعه امروزی تنوع بسیاری را در اختیار ما گذاشته است و ما همیشه باید در حال انتخاب بین آن‌ها باشیم.
اما با وجود این که داشتن انتخاب‌های زیاد معمولا چیز خوبی است ، تحقیقات جدید نشان می‌دهد آزادی عمل بسیار برای انتخاب کردن باعث بروز تردید و بی ارادگی می‌شود که این عامل در نهایت منجر به افسردگی ما می‌شود.
انسان‌ها ممکن است به دلیل انتخاب‌های بسیاری که در جلوی پای آن‌ها قرار داده شده است و به دلیل عدم قطعیت در مورد انتخاب درست و هم‌چنین احتمال پشیمانی از تصمیمی که در گذشته گرفته اند و انتخاب درستی نداشته اند دچار افسردگی شود.
انتخاب‌های زیاد سبب می‌شود ما در مورد انتخاب خودمان رضایت کافی نداشته باشیم و احساس پشیمانی کنیم.
تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که ما انتخاب‌های زیادی داریم ممکن است در مورد تصمیمی که می‌گیریم دچار عقده و ناراحتی‌های روحی شویم و زمانی که تصمیم گرفتیم ممکن است همواره نگران نادرست بودن آن باشیم.
تصمیم گرفتن هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت حس‌هایی مانند خودخواهی شود زیرا باعث می‌شود انسان‌ها فقط در مورد خودشان و تمایلات خودشان فکر کنند و توجه چندانی به جامعه و آن چیزی که برای جامعه مفید است نداشته باشند.

تلگراف ، 21 ژانویه

منبع : خبر آن لاین

دسته ها : علمی - مقالات
جمعه دوم 11 1388
۲۸ دی ۱۳۸۸

         
نورولوژیستهای آمریکایی مکانیزمی را کشف کردند که با کمک آن مغز نامهای مشترک را در مدخلهای جداگانه فرهنگ لغات خود قرار می دهد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کارنگی ملون با ترکیب تکنیکهای تصویرنمایی مغز و آلگوریتمهای یادگیری ویژه رایانه، این مکانیزم را کشف کردند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ما کشف کردیم که فرهنگ لغات مغز چگونه تدوین می شود. در حقیقت مغز بر اساس حروف الفبا و یا ابعاد و رنگ اشیا آنها را دسته بندی نمی کند، بلکه سه ویژگی پایه وجود دارد که مغز با کمک آنها برای شرح و طبقه بندی نامهای مشترک استفاده می کند."

این سه کد بنیادی بر اساس سه روش انتخاب می شوند. اول براساس روشی که انسان با استفاده از آن روش با آن شیء واکنش نشان می دهد. برای مثال می تواند آن را در دست نگه دارد. دوم اینکه براساس روشی که با آن با عملکردها ارتباط برقرار می کند، مثل محافظت کردن و یا دفاع کردن و سوم براساس روشی که با آن عمل خوردن انجام می شود، مثل گاز گرفتن، چشیدن، بلعیدن.

بر اساس این کشف دانشمندان، هر یک از این سه فاکتور رمزگذاری شده در سه تا پنج فضای مغزی از طریق یک الگوریتم رایانه ای شناسایی و شباهتهای آنها در فعالیتهای مغزی یک گروه از داوطلبان جستجو شد. از این افراد خواسته شد که 60 نام را با اشیای فیزیکی مرتبط با آنها نشان دهند.

برای مثال، واژه خانه به شدت تمام پنج فضای رمزگذاری مغزی را فعال می کند، درحالی که واژه "چکش" تنها کد مربوط به تعامل فیزیکی را در کورتکس حرکتی فعال می کند.

براساس گزارش ساینس دیلی، این نتایج نشان می دهد که معانی نامها در تمام شرکت کنندگان به یک روش رمزگذاری می شوند. این نشان می دهد که وقتی دو نفر به واژه چکش و یا خانه فکر می کنند، الگوهای فعالیت مغزی آنها مشابه یکدیگر است.

در این تحقیق، داوطلبان با تصاویر اشیا به طور غیر مستقیم و با واژگانی که با آنها این اشیا طراحی می شوند به طور مستقیم تحریک شدند و سپس الگوهای فعالیت مغزی آنها بررسی شد.

 

منبع : بازیاب

دسته ها : علمی - مقالات
سه شنبه بیست و نهم 10 1388
X