از اظهار عقیده جلوگیرى نکرده و نمىکنیم
امام در دیدار دو امریکایی
رمزى کلارک، دادستان کل اسبق امریکا و ریچارد فالک، استاد دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسى و رئیس بخش مطالعات خارجى آن، همچنین دان لوئى نماینده سازمانهاى مذهبى امریکا در اوایل ژانویه 1979 براى بررسى وضع ایران از نزدیک، به تهران سفر کردند. هر سه نفر، از رهبران جنبش مخالف با جنگ ویتنام و شرکت فعال امریکا در جنگ بودند. اینان پس از بازدید از تهران، در راه بازگشت در پاریس توقف کردند و روز 26 ژانویه 1979 با امام خمینى دیدار و مذاکره نمودند.
گفتنى است که دیدار این سه تن امریکایى با امام، مصادف بود با زمانى که سید جلال الدین تهرانى، رئیس شوراى نیابت سلطنت، به پاریس آمده و استعفاى خود را تسلیم امام کرده بود. متن زیر مشروح مذاکرات کلارک و فالک با امام خمینى مىباشد که به وسیله دکتر ابراهیم یزدى ترجمه شده است.
انقلاب ایران قابل پیش بینى نبوده است. طى قرنها سیاست و مبارزات سیاسى و مذهب، به طور زیبایى، با هم مخلوط شدهاند. آیا به نظر آیت اللَّه این امر چگونه در سیاست خارجى ایران با سایر کشورهاى جهان منعکس مىشود؟ نقش مقاوم شیعه در برابر ظلم، امید بزرگى را در دلها زنده کرده است؛ اما مىخواهیم بدانیم وقتى شیعه به قدرت برسد چگونه عمل خواهد کرد؟
تشیع همان طور که مظهر مقاومت بوده است در تمام اعصار، از صدر اسلام، تشیع مظهر مقاومت و دفاع از حق بوده است اما هرگز اهل ظلم و ستم نبوده است. حکومتهایى که بر اساس مذهب تشیع پیش آمده و ثبت شده در تاریخ، همان طور که ظلم را تحمل نمىکردهاند، تحمیل ظلم را هم نمىکنند. اگر حکومتى با قانون اسلام پیش بیاید و مذهب تشیع آن را پیش ببرد، بنا برآن است که همین رویه را پیش ببرد. هیچ انسانى را بر اساس مسلک مذهبى تحت فشار و سلب آزادى قرار ندهد. تمامى انسانها در مذهب تشیع آزادند، مستقل هستند.
و بر حسْب تشیع، با تمامى ملتها و دولتهایى که با حکومت تشیع خوش رفتارى و احترام متقابل کنند، اگر مذهب تشیع بر جایى غلبه کند، آنگونه عمل مىکند که حکومتهاى آنها هرگز چنین رفتارى ندارند. از آن عدالت غافلند. تاریخ نشان مىدهد که وقتى اسلام جایى را فتح کرده است مردم آنچنان به اسلام رو کردهاند و به دولتهاى قبلى خود پشت کردهاند؛ نظیر ایران که با آغوش باز به اسلام و تشیعروى آوردند. احکام اسلامروى عدالت است. زندگى حکام با پایین ترین افراد، یک طور بوده است. رئیس مذهب ما (1) که حکومتش وسیع بود- چندین مقابل ایران، حجاز و مصر و ایران و همه آنها تحت سیطره او بود- زندگىاش از همه افراد ملت پایینتر بود. عدالت را بالاتر از هرکس که تصور شود اجرا مىکرد. در محکمه اگر ادعایى علیه او بود حاضر مىشد، در محکمه مىنشست.
حکم خلاف [قاضى] را قبول مىکرد. تشیع در عین مقاومت، عادل است؛ و عدالت یعنى «نه ظلم بکن و نه زیر بار ظلم برو». برنامه تشیع را امام ما در این دو کلمه خلاصه کرد: نه تحمل ظلم بکن و نه ظالم باش. برنامه کلى تشیع و اسلام همین است ... همین است. تشیع از قرآن است.
- در مشاهدات ما درباره جنبش حاضر در ایران، امرى که نگران آن هستیم، درجه تحمل در برابر غیر مذهبیهاى چپى در ایران تحت دولت اسلامى است. ما متوجه شدیم که در ایران در بین دانشجویان و سایرین، که زندگى آنها در اسلام و جمهورى اسلامى مشکل است، ترس و نگرانى وجود دارد. چه اطمینانهایى نسبت به این نگرانیها وجود دارد؟
- اصل گرایش اینها به مکتبهاى انحرافى به علت عدم اطلاع از اسلام است. خیال مىکنند اسلام طرفدار هیأت حاکمه، سرمایه داران، کارخانه داران است! اگر اینها مطلع باشند که اسلام یک وضع تعدیلى دارد و همه چیز را بر اساس عدالت حل مىکند، از نظر آزادى عقاید بنابر آن است [که] اشخاص منحرف همیشه حرفهاى خود را مىزدهاند، اگر آنهااز اصل اسلام خبردار شده باشند این حرفها را نمىزنند. اینها اگر به همه مسائل آشنا شوند اختلافات از بین مىرود.
در عین حال، ما از اظهار عقیده جلوگیرى نکرده و نمىکنیم. لکن از کارهایى که منحرفین گاهى مىکنند، مىخواهند شلوغ کارى کنند. الآن نهضتى در ایران برپاست که براى قطع ظلم است تا رژیم فاسد را از بین ببرند. در این بین عده معدودى به خرابکارى مشغولند، تبلیغ سوء مىکنند و نظر دارند که این رژیم را حفظ کنند یا رژیم اسلامى پیش نیاید یا انحراف دارند و توجه به مسائل ندارند و یا، با توجه به مسائل، اغراض فاسد دارند. ما آزادى به همه مسالک و عقاید مىدهیم لکن اگر بخواهند شورش کنند و مسیر ملت را تغییر دهند، دست ظالم را نگه دارند، مجاز نخواهند بود. هر ملتى حق دارد منافع ملى و مذهب خود را حفظ کند از تعدیات آنها. اگر تعدى نکنند ما تعدى نمىکنیم.
- سؤالى درباره امپریالیسم فرهنگى؛ اسلام توجه و تکیه زیادىروى ارزشهاى فرهنگى و اساسى داده است. در این پنجاه- شصت سال حکومت پهلوى امپریالیسم فرهنگى شدید بوده است که منجر به، به هم خوردن ارزشهاى اسلامى- ایرانى شده است و جاى آن را ارزشهاى غربى گرفته است. آیا آیت اللَّه چه قدمهایى براى ترمیم این خرابیهاى اجتماعى و فرهنگى برخواهند داشت؟
- همین مسائل موجب مخالفت ما با شاه شد. شما یک جنبه را در نظر مىگیرید اما جنبههاى زیادى دارد. در این پنجاه سال تنها فرهنگ ما را به عقب نبرده، سالهاى طولانى مردم را به عقب بردند؛ اقتصاد ما را به عقب بردند. ایران یک کشور فقیرى شده است.
ایران مخازن زیادى دارد اما این مخازن غارت شده است. نفت رفته است و پایگاه براى امریکا درست شده است. نیروهاى انسانى ما را به عقب راندند. به طورى که اگر بخواهیم اصلاح کنیم برنامه طولانى لازم دارد. ارتش ما را فاسد تربیت کردند، یعنى رؤساى ارتش در طبقات بالا. آنها به تبع افکار فاسد پدر و پسر، افکار فاسد دارند. ارتش ما را انگل تربیت کردهاند. [اصلاحات] محتاج به یک برنامههاى طولانى است لکن ما از باب اینکه تمامى ملت ما بپا خواسته است و یک مطلب را مىخواهد: «آزادى، استقلال، حکومت اسلامى». امید آن را داریم که با کمک همه اقشار که اظهار همکارى مىکننداین فرهنگ را از حالت انگلى و استعمارى درآوریم و به یک فرهنگ استقلالى بدل سازیم، و به کمک همه اقشار اصلاح کنیم.
و مخازنمان را نگذاریم هدر برود و عاقلانه بفروشیم و عاقلانه صرف ملت، چه فرهنگ چه سایر جاهاى مورد نیاز بکنیم. در این پنجاه سال چه بلاهایى بر سر ما آوردند! ما مواجه با یک مملکت آشفته هستیم که از همه جهات درهم ریخته است. با کمک افراد ملت که اتفاقاً تمامى اقشار هم با ما موافقند، قیام کنیم و ما سالهاى طولانى البته این آشفتگیها را ترمیم کنیم. یک فرهنگ مستقل اسلامى، یک ارتش مستقل، یک اقتصاد سالم، یک زراعت که بکلى از بین رفته است، نیاز به سالها کار دارد تا برگردد به اول. مصیبتهاى زیادى داریم، و بیشتر آنها از این ابرقدرتها، از دست آنهاست. ان شاء اللَّه خودمان را از قید آنها آزاد خواهیم کرد تا به استقلال در تمام اقشار برسیم.
- خیلى متشکرم. سه امید و آرزو داریم:
اول) انتقال قدرت به دولت جدید؛ سریع و با آرامش و بدون شلوغى انجام گیرد.
دوم) وعدههاى عدالت براى همه مردم تحقق یابد.
سوم) مردم ایران و مردم امریکا به هم عشق بورزند، تفاهم کنند، احترام بگذارند. و ما مىخواهیم به هر شکلى که ممکن است به شما کمک کنیم که این سه امید و آرزو تحقق یابند.
- ما هم امیدواریم. آرزوى اول که کلیدش در دست اجانب است به واسطه فهم آنها، که دست از فشار و تهدید گذشته، دست از تحریکات و تهدیدات بردارند و اگر به ما مهلت بدهند خواهید دید که ملت ایران تحت اسلام و با آرامش و بدون تشنج قدرت را به دست خواهند گرفت؛ و قدرتى که به دست مىآید صرف در تحقق عدالت خواهد شد.
اگر این قدرتمندهایى که در رأس ملتها واقع مىشوند کنار بروند یا اصلاح بشوند تفاهم با ملتها آسان خواهد بود. اما تا زمانى که آنها هستند تفاهم معلوم نیست بشود.