دسته
وبلاگهاي برگزيده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1761257
تعداد نوشته ها : 1695
تعداد نظرات : 564
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
سرانجام پخش دعای ربنای شجریان از تلویزیون
ربنای استاد شجریان یک خاطره خاصی برای همه ما دارد و یک اثر هنری است که متعلق به همه مردم ایران است؛ بنا داریم به صورت محدود و طبق روال خودمان در ماه مبارک رمضان از این نوا استفاده کنیم.
سیدعزت‌الله ضرغامی درباره‌ی پخش دعای ربنای استاد شجریان از تلویزیون گفت که در این خصوص هیچ محدودیتی برای خواننده‌ی خاصی نیست.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که سرانجام پخش ادعیه‌ها از جمله دعای ربنای استاد شجریان از رادیو و تلویزیون چه می‌شود؟ خاطرنشان کرد: تهیه‌کنندگان ما آزاد هستند از تمام ادعیه‌ای که در این ماه تاکید شده و تمام هنرمندانی که این دعاها را خوانده‌اند، براساس سلایق مردم در برنامه‌هایشان استفاده کنند.

وی در عین حال اظهار کرد: تاکید من بیشتر روی محتوای این برنامه‌هاست؛ قبل از این‌که دنبال قرائت‌های زیبا باشیم به محتوای این دعاها توجه کنیم؛ البته حتما صدای زیبا می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای معارف سیما نیز پیش از این اعلام کرده بود: در ماه مبارک رمضان نوای «ربنا»ی استاد شجریان را به صورت محدود پخش خواهیم کرد و در عین حال تلاش می‌کنیم از ربناهای جدید با صدای دیگر هنرمندانمان نیز استفاده کنیم.

پرویز فارسیجانی معتقد است: ربنای استاد شجریان یک خاطره خاصی برای همه ما دارد و یک اثر هنری است که متعلق به همه مردم ایران است؛ بنا داریم به صورت محدود و طبق روال خودمان در ماه مبارک رمضان از این نوا استفاده کنیم.

گفتنی است در پی اعتراض محمدرضا شجریان و شکایت او، معاون صدا گفته بود که از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود، اما چندی بعد دکتر علیرضا نوری درباره‌ی پخش نشدن «ربنا»‌ی محمدرضا شجریان از رادیو و انتخاب جایگزینی احتمالی برای آن گفت که « ربنای استاد شجریان یک حس نوستالژیک خاصی برای همه مردم ایران دارد و حال و هوای ویژه‌یی را در لحظات افطار ایجاد می‌کند، اما عدم پخش آن بر مبنای خواست و تقاضای خود استاد بوده است مبنی بر این‌که آثارشان با رضایت خود ایشان پخش شود. بنابراین ما تابع آن چیزی هستیم که سازمان و استاد شجریان به توافق برسند. »

وی درباره‌ی جایگزینی برای این نوا نیز توضیح داد که جایگزین‌های زیادی را سازمان از قبل آماده کرده است که اگر نیاز باشد از آن ها استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شجریان در نامه‌ی در تاریخ 25 خرداد ماه به عزت‌الله ضرغامی-رییس سازمان صدا و سیما- نسبت به پخش بدون مجوز آثارش در صدا و سیما اعتراض کرد که در بخش‌هایی از آن آمده بود: « اینجانب در سال 1374 نیز اعلام کردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم. مجددا تقاضای خود را تکرار کرده و تاکید می کنم آن سازمان هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون سریعا کلیه واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند.»

پیش از این نیز شجریان در نامه‌یی به علی لاریجانی- رییس وقت سازمان صدا و سیما- از او خواسته بود به شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دستور دهد به جز دعای «ربنا» و مثنوی افشاری - که در ایام ماه رمضان و هنگام افطار از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود، از پخش آثار دیگر او خودداری کنند.

استاد آواز ایران در این نامه‌ آورده بود: «سازمان صدا و سیما موظف است برای پخش آثار هنرمندان از آنان کسب اجازه کند و حقوق مادی آثارشان را هم برای هر نوبت پخش آثارشان رعایت کند.»

این در حالیست که مهرماه سال 86 کرم رضا پیریایی- رییس سابق مرکز موسیقی- در نشستی مطبوعاتی با بیان این که با استاد شجریان نیز مشکلی نداریم، گفته بود: استاد ناراضی نیستند و در طول شبانه روز، رادیو پیام کارهای استاد شجریان را پخش می‌کند.
منبع : خبر آن لاین

دسته ها : خبر - هنری
جمعه سیم 5 1388
X